Välimeri – todellakin Mare Nostrum!

Lambedusan ja Maltan edustalla uponneet siirtolaislaivat ovat nostattaneet poliittisen myrskyn paitsi EU:n rajavalvonnan vastuista niin myös maahanmuuttopolitiikasta kokonaisuudessaan. Arabikevään myllerrykset ja Syyrian sota ovat lisänneet alueen omien pakolaisten määrän useisiin miljooniin. Lisäksi ovat Sahelin eteläpuoleisesta Afrikasta saapuvat, jotka usein maksavat ihmissalakuljettajille pääsystä Eurooppaan.  Ihmisten tilanne on varmaan yhtälailla epätoivoinen molemmissa tapauksissa, mutta silti nämä apua tarvitsevat ryhmät pitäisi pystyä erottamaan toisistaan ja löytää ongelmiin erilliset ratkaisut.

Syyrian osalta EU-maissa pohditaan, ottaako vastaan jokunen sata vai muutama tuhat pakolaista. Samaan aikaan Turkki, Jordania ja Libanon yrittävät selvitä yli kahden miljoonan syyrialaisen kanssa. Jordanian suurlähettiläs totesikin, että he ovat aivan kantokyvyn äärirajoilla ja maan oma sisäinen turvallisuus voi vähitellen vaarantua. Humanitääristä apua näihin naapurimaihin on toki toimitettu, mutta kriisin entisestään pahenemisen estää vain tulitauon aikaansaaminen ja poliittisen ratkaisun löytyminen.

On selvää, että sodan keskellä olevia on autettava kaikin mahdollisin keinoin. Humanitääriseen apuun paikan päällä on panostettava ja tarjottava turvaa ihmisille. Suomi on ilmoittanut ottavansa 500 syyrialaispakolaista, erityisesti naisia ja lapsia, joita suurin osa pakolaisleireille paenneista on.  Saksa on tehnyt päätöksen 5000 ja Ruotsi 1900 kiintiöpakolaisesta. Lisäksi näihin maihin on pyrkinyt myös paljon turvapaikanhakijoita alueelta. EU:n arsenaalissa olisi vielä tilapäisen suojelun direktiivi sisäisine siirtoineen jäsenvaltioiden välillä, mutta kynnys sen käyttöönottoon on korkealla. Kuitenkin on absurdia ajatella, että kahden miljoonan pakolaisen ongelma ratkaistaan pakolaiskiintiöiden avulla.

Kemiallisten aseiden tuhoamisesta on päästy sopuun ja työkin aloitettu, mutta kriisin ratkaisu ei ole nurkan takana. Marraskuun puoleen väliin suunniteltu Geneve II – konferenssi voi vain toivoa yhteisymmärryksen syntymistä ns. siirtymäajasta hallituksineen. Syyrian oppositio on hajanainen, ja osalle ennakkoehtona on Assadin ero jo ennen neuvotteluja. Assad taas ei neuvottele ”kapinallisten” kanssa ennen kuin nämä luopuvat aseistaan. Sodan taustalla häärivät ulkovallat, kuten Iran, olisi nekin saatava pöydän ääreen. Jos sopua ei saada, pakolaisten määrän arvellaan nousevan kolmeen miljoonaan vuoden loppuun mennessä. Lääketieteen asiantuntijat puhuvat jo nyt yhdestä pahimmista humanitäärisistä katastrofeista.

Monien Pohjois-Afrikan maiden sekava tilanne on mahdollistanut tuottoisan ihmissalakuljetusbisneksen Välimerelle. Ihmiset maksavat kalliisti – usein jopa hengellään – ylikuormitetuista laivamatkoista paremman elämän toivossa. Libyassa ja Egyptissä ei taatusti jokaisen laivan perään katsota. Osa rajavartioista on itsekin sotkeutunut ihmissalakuljetukseen.

Muutamien kymmenien kilometrien päässä hämäristä lähtösatamista Italian Lambedusan kylän elämä on muuttunut täysin satojen pakolaisten pyrkiessä jatkuvasti saarelle.  Piskuinen 400 000 asukkaan Malta puolestaan vaatii muitakin jäsenmaita kantamaan vastuuta. Sikäläinen meppikollega puki monien saarelaisten ajatukset sanoiksi: ”Ei kai maantieteestä voi rangaista!”.

Ihmiskauppaa ja salakuljetusta on hankala kitkeä ilman yhteistyötä lähtö- ja kauttakulkumaiden kanssa. Rajojen valvonta on jäsenvaltioiden vastuulla, mutta apuna toimiva Frontex kaipaa lisää resursseja valvontaan ja meripelastustarpeisiin. Turvapaikkavirasto EASO:lla on tärkeä tehtävä avun koordinoinnissa mm. turvapaikka-asioiden asiantuntijoiden avulla. Maahan pyrkivien joukossa voi olla niitä, jotka ovat kansainvälisen suojelun tarpeessa.

Euroopan parlamentin vasemmisto ja vihreät haluaisivat oleskeluluvan jokaiselle merimatkalta hengissä selvinneelle. Ajatus kuulostaa kauniin solidaariselta, mutta takaa lähinnä ihmissalakuljettajien tuottoisan bisneksen jatkumisen. Laitonta maahanmuuttoa on tehokkaasti torjuttava ja rangaistava ihmissalakuljettajia.

Vastuullista on pyrkiä parantamaan laillisia keinoja saapua Eurooppaan mm. työhön tai opiskelemaan. Tällä kaudella onkin käsittelyssä ollut useita tätä koskevia direktiivejä. Jäsenmaat voivat harkita omaa työllisyystilannetta ennen kolmansien maiden työntekijöiden vastaanottamista. Hyvässä maahanmuuttopolitiikassa ihmisille tarjotaan mahdollisuus työllistyä ja rakentaa tulevaisuutta, eikä vain vastaanottoa ja heitteillejättöä.

Ei vielä kommentteja

Ei vielä kommentteja, voit jättää viestin alla olevalla lomakkeella.

Kommentoi kirjoitusta

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.