Ajankohtaista

RSS

Kristityt nuoret pohtivat yhteiskuntavaikuttamista

Kristityt nuoret pohtivat yhteiskuntavaikuttamista

Europarlamentaarikko Sari Essayah kertoi 21.2. kokemuksistaan kristittynä poliitikkona yhteiskunnallisesti aktivoituneiden kristittyjen nuorten koulutusseminaarissa Euroopan parlamentissa. Hän rohkaisi nuoria mukaan vaikuttamiseen.

Brysselissä ja Alankomaiden Soestissa pidetyssä kolmen päivän koulutuksessa pohdittiin, kuinka kristittyjen tulisi vaikuttaa yhteiskunnallisissa kysymyksissä. Tapahtumaan osallistui tusinan verran nuoria eri puolilta Eurooppaa, kaukaisimmat Moldovasta ja Ukrainasta. Viikonloppu oli vajaan vuoden kestäneen koulutuksen neljäs ja viimeinen osuus.

Euroopan kristillis-poliittisen nuorisoverkoston ECPYN:n (European Christian Political Youth Network) järjestämään Crossroads -akatemiaan osallistui KD-nuorista Iina Mattila ja Aino Syrjänen. http://www.ecpyn.org/page/30119

Lue lisää KD-lehden artikkelista 7.3.2013

Europarlamentti kuuli uskonnonvapaustilanteesta

Ei mene päivääkään ilman uutisia uskonnollisista syistä tehdyistä hyökkäyksistä viattomia siviilejä kohtaan. Useimmat niistä ovat seurausta jännitteiden kasvamisesta eri yhteisöjen välillä. Kristityt ovat uskonnollisista ryhmistä vainotuin. Eri tavoin vaikeuksissa elävien kristittyjen määrää on tarkasti vaikea arvioida, mutta sen on arvioitu olevan noin 200 miljoonaa.

Euroopan parlamentissa esiteltiin ennen joulua esiteltiin kaksi kattavaa raporttia uskonnonvapaustilanteesta maailmassa 2012. Lue aiheesta Merja Eräpolun ja Esa Erävalon artikkeli, joka on julkaistu KD-lehdessä 21.2.2013.

Mistä on hyvät yhteiskunnat tehty?

Brittiläinen talouslehti ”The Economist” suitsuttaa viime viikon numerossaan pohjoismaista mallia lähemmä parinkymmenen sivun verran, ja nostaa vuorollaan jokaisen Pohjolan yhteiskunnan eri sektoreilla malliksi muille maille. Toki kritiikkiäkin löytyy, mutta perusihmetyksen aihe tuntuu edelleen olevan, kuinka yhdistää vahva julkinen sektori ja talouden tehokkuus sortumatta eteläeurooppalaiseen ”talousskleroosiin” tai amerikkalaiseen eriarvoisuuteen.

Lehti nostaa esille Tanskan joustavan työttömyysturvan, Suomen koulutusjärjestelmän hinta/laatu-suhteen ja kasvuyritysten rahoitusverkostot, samoin Ruotsin innovatiivisen yritysilmapiirin monine johtavine kuluttajabrändeineen ja Norjan kauaskatseisuuden luonnonrikkauksien hyödyntämisessä.

Onnistumisten taustalta löytyy lehden mukaan uudistumiskykyinen ja innovatiivinen julkinen sektori, johon uskalletaan yhdistää yksityisiä palveluja. Asiassa auttaa poliittinen kulttuuri, jossa hyvät ideat otetaan käyttöön, tulivatpa ne sitten vasemmalta tai oikealta Samoin kyse on avoimesta ja läpinäkyvästä hallinnosta, joka luo luottamuksen toimia. Pohjoismaisen mallin opetus muille ei perustu ideologiaan, vaan käytäntöön, lehti summaa.

Samoin viime viikolla parlamentissa käsitelty EU-maiden ”Vuotuinen kasvuselvitys” on kuin kaikua talouslehden löydöille. Kuilu jäsenvaltioiden työllisyys- ja sosiaalialan indikaattoreiden välillä on kasvanut. Kriisin seurauksista parhaiten ovat selviytyneet ne EU-maat, joissa on vahva sosiaaliturvajärjestelmä, vakaa julkinen talous ja joustavat työjärjestelyt mahdollistavat työmarkkinat. Näitä taasen ei rakenneta, ellei vero- ja sosiaalimaksujärjestelmä ole kattava ja toimiva.

Parlamentin keskustelu juuttui kuitenkin heti ideologisiin poteroihin vakauden ja elvytyksen välillä, vaikka molempia tarvittaisiin. Rakenteellisia uudistuksia tarvitaan, sillä ylivelkaantunut maa ei koskaan pysty tarjoamaan alustaa kasvulle ja hyvinvoinnille, puhumattakaan, että se voisi vastata tulevina vuosikymmeninä esimerkiksi ikääntymisen haasteeseen. Tämä kriisi viimeistään on paljastanut jäsenvaltioiden talouksien rakenteiden ja niitä muokanneen historian ja kulttuurin erilaisuuden.

Talouslehden artikkeli palautti mieleen jouluna lukemani ekonomisti Sixten Korkmanin ”Talous ja utopia” -kirjan pohdinnan, mistä rakentuu hyvä yhteiskunta. Talousmiehen luulisi korostavan puhtaasti kilpailukykyä ja talouden kovia tunnuslukuja. Hän kuitenkin toteaa: ”Hyvä yhteiskunta vaatii kaiken kaikkiaan paljon muuta kuin markkinoita ja kilpailua. Taloustiede ei anna vastausta siihen, miten hyvä yhteiskunta synnytetään.”  Esimerkkinä hän miettii, miksi Suomi on keskimäärin hyvinvoiva maa ja naapurimme Venäjä monessa suhteessa pahoinvoiva. Eroja ei ainakaan voi selittää teknologialla tai luonnonvaroilla. Käydessään läpi historiaa, yhteiskunnan perusinstituutioita, arvoja ja kulttuuria loppu tulema on: ” Hyvä yhteiskunta rakentuu arvoista ja ihmisten luottamuksesta sekä toimivista instituutioista.”

Kolumni julkaistu Savon Sanomissa 11.2.2013

Essayah paljasti: NL:n vankileirien kuvaus Laogai-museoon

Europarlamentaarikko Sari Essayah paljasti äskettäin Washingtonin Laogai-museossa Turussa asuvan juutalaisen taiteilijan Michael Rogatchin öljyvärimaalauksen ”Vuosi 1953”.

Teos kertoo taiteilijan muistoista Stalinin vankileireiltä, joissa hänen perheensä oli joutunut elämään. Maalaus on kunnianosoitus kaikille totalitarismin alla eläneille. Inna ja Michael Rogatchin Säätiö lahjoitti teoksen Kiinan heikoista ihmisoikeuksista kertovalle museolle. 

Laogai museon perustaja ja johtaja Harry Wu totesi, että Kiinan kommunistisesta sortokoneisto on vahvasti Neuvostoliiton totalitaarisesta hallinnon inspiroima.
– Ei ole sattumaa, että museossa tuodaan esille Kiinan työleirien ohella myös NL:n ja natsileirien elämää. Ne kaikki ovat pahuuden perikuvia, Harry Wu kiteytti. Hän itse on viettänyt 19 vuotta Kiinan työleireillä.

– Toivomme, että mahdollisimman pian Kiinan vankileirit häviävät, aivan kuten entisiset NL:n Gulag-leirit, Sari Essayah totesi puheenvuorossaan.

Sari osallistui 7.2.2013 tervehdyspuheen pitäjänä ja julkistajana Laogai -museossa Washington D.C:ssä pidettävään juhlatilaisuuteen, jossa luovutettiin lahjoituksena Turussa asuvan taiteilijan Michael Rogatchin taideteos tälle Kiinan ihmisoikeuksien edistämiseen keskittyneelle museolle.

– Kunnialliset ihmiset, jotka vaalivat ihmisarvoa, näkevät ihmisoikeustilanteen Kiinassa sellaisena kuin se on, kun taas toiset ihmiset etsivät sieltä lähinnä halpaa työvoimaa. Siinä on iso ero, totesi säätiön puheenjohtaja Inna Rogatchi.

Kuvassa edessä Sari Essayah vierellään Inna ja Michael Rogatchi, oikealla museon perustaja Harry Wu. Kuva: Inna ja Michael Rogatchin Säätiö

Essayah osallistuu rukousaamiaiselle Washingtonissa

Europarlamentaarikko Sari Essayah osallistuu 7.2. Yhdysvaltain kongressin järjestämälle rukousaamiaiselle Washingtonissa. Tilaisuudessa puhuu mm. USA:n presidentti Barack Obama. 

Tähän vuosittain järjestettävään tapahtumaan ja sen oheistilaisuuksiin kokoontuu laaja joukko USA:n poliittista ja liike-elämän johtoa sekä kutsuttuja kansainvälisiä vieraita ympäri maailmaa. Tilaisuuteen on kutsuttu Suomesta myös mm. ministeri Päivi Räsänen, kansanedustaja Sauli Ahvenjärvi sekä Räsäsen erityisavustaja Niklas Andersson.

IS-kysely: Parhaimmat mepit – Essayah ”Suuri yllättäjä”

Ilta-Sanomien kyselyssä kristillisdemokraattien Sari Essayah nousi kolmanneksi parhaimmaksi ja vaikutusvaltaisimmaksi suomalaismepiksi.

Satu Hatu, Riikka Manner ja Sari Essayah ovat Brysselissä toimivien mielestä parhaat euroedustajat. Selvityksessä haastateltiin nimettömänä 40 suomalaista virkamiestä, lobbaria ja toimittajaa.

IS mukaan Sari Essayah´a oli luonnehdittu mm. seuraavasti:
– Sari ottaa huomioon hyvin näkökulmia eri toimijoilta, ja hänen toimistostaan ollaan myös oma-aloitteisesti meihin päin yhteydessä. Jos esitämme Sarille järkeviä muutosehdotuksia, voimme luottaa siihen, että hän vie niitä eteenpäin.
– Aktiivinen euroedustaja, yhteistyö toimii hyvin ja hän kuuntelee myös keskeisten sidosryhmien näkemyksiä.

Lue lisää 1.2. Ilta-Sanomista. Tässä Essayah´n työhön liittyvä osa laajasta artikkelista.

Kansanäänestys tai ei – perussopimusmuutos tulee

Britannian pääministeri David Cameronin viimeviikkoinen EU-linjapuhe ja lupaus järjestää kansanäänestys Britannian EU-jäsenyydestä on kirvoittanut meilläkin keskustelun kansanäänestyksen tarpeellisuudesta.  Cameronin puhetta on jokainen tulkinnut tietysti omien silmälasiensa läpi, mutta mielestäni sen ydinsanoma ei ollut Britannian mahdollinen ero EU:sta.  Cameron totesi, että ”EU on menossa ihmisten mielestä suuntaan, jota he eivät halua”, ja siksi unioni tarvitsee pitkälle meneviä uudistuksia.

Pitkälle menevistä uudistuksista, mutta jokseenkin päinvastaiseen suuntaan, haaveilevat myös talousintegraation kautta liittovaltiota ajavat federalistiset voimat. Talouskriisin varjolla integraatio on edennyt harppauksin mm. pankkiunionin kehityksen, yhteisten velkamekanismien ja tiivistyvän budjettiohjauksen kautta. Suuntaa on pidetty jokseenkin selviönä eikä jäsenmaiden kansalaisilta ole mandaattia kyselty; hät´hätää kansalliset parlamentit ovat pysyneet vauhdissa mukana.

Komission ajamat esitykset euron uusista pelisäännöistä ja yhteisistä veloista ja vastuista ovat niin pitkälle meneviä, että ne vaativat sitten aidon perussopimusmuutoksen. Brysselin käytävillä puhutaankin jo aivan avoimesti sen ajan koittavan pian seuraavien EU-vaalien jälkeen 2015 – 2016.  

Julkisuudessa Britanniaa on arvosteltu ”rusinat pullasta”- politiikasta, kun se tuossa vaiheessa haluaa neuvotella liittymissopimuksensa uusiksi. On kuitenkin selvää, että sopimusmuutosten myötä euro- ja ei-euromaiden juopa väkisinkin kasvaa. Myös Tanskalla on Iso-Britannian tavoin ns. opt-out euroon nähden eli liittymissopimustensa mukaisesti näiden maiden ei tarvitse koskaan ottaa yhteisvaluuttaa käyttöön. Varsin epätodennäköiseltä näyttää Ruotsinkin liittyminen valuuttaunioniin ainakaan lähiaikoina. Lisäksi on lähemmä kymmenkunta maata matkalla euro-jäsenyyteen. Ei kuulosta uskottavalta, että euromaiden osalta perussopimus muuttuu radikaalisti ja muut vain seuraisivat stabiileina vieressä. Jokainen kansallisesta edustaan välittävä maa, pyrkii vaikuttamaan siihen, millaiseksi EU tulevaisuudessa muokkaantuu ja millainen on oman maan suhde siihen.

Millaista EU:ta tulevaisuudessa sitten halutaan?  Rintamalinjat ainakin Euroopan parlamentissa liikkuvat suurin piirtein siinä, onko liittovaltiokehitys se oikea suunta vai riittääkö yhteistyökuvioksi toimivat sisämarkkinat. Itse vastustan liittovaltiokehitystä ja mielestäni se on monilta osin enemmän EU-eliitin hahmottelema projekti kuin jäsenvaltioiden kansalaisten toivoma linja. EU-politiikassa tulisi pikemminkin keskittyä siihen, millä tavoin kasvua ja työllisyyttä ja sitä kautta hyvinvointia Euroopassa voitaisiin tukea. 

Joulukuun huippukokouksessa komission federalistinen agenda saatiin lykättyä, ei torjuttua. Jos haluamme muuttaa suuntaa, on jäsenvaltioissa aika käydä keskustelua ja määritellä kansalliset tavoitteet – aivan kuten Britanniassa on aloitettu. En ymmärrä tätä sordiinolinjaa, ettei perussopimusmuutoksesta saisi keskustella; se tulee joka tapauksessa. Suomessa on syytä käydä tätä keskustelua myös, ja erityisesti vuoden 2014 EU-vaaleissa sen soisi olevan ydinaihe. Sen jälkeen on aika vaikuttaa tulevaan perussopimukseen ja lopputulos luovutettava kansanäänestykseen.

Essayah: Parlamentin maatalouspäätökset huomioivat Suomen olosuhteet

Suomen edut menivät hyvin läpi Euroopan parlamentin maatalousvaliokunnan äänestyksissä.
– Tärkeimmät tekemämme muutosesitykset hyväksyttiin, europarlamentaarikko Sari Essayah (KD, EPP) kertoo tyytyväisenä.
– Turvemaiden kyntökielto poistettiin. Jos se olisi mennyt läpi, kuten komissio esitti, suomalainen viljelijä ei olisi enää voinut raivata uutta peltoa, eikä turvata tilansa tulevaisuutta siltä osin.

Parlamentin maatalousvaliokunta hyväksyi Essayah´n yhdessä eräiden muiden suomalaismeppien kanssa allekirjoittamista esityksistä Suomea helpottavia lievennyksiä niin sanottuihin viherryttämisehtoihin.
– Suomen karuissa oloissa on monella tilalla tyydyttävä nurmen viljelyyn. Jos tilan tuotantopinta-alasta nurmea ja laidunta on yli 75 prosenttia, se riittää myös parlamentin päätöksen mukaan täyttämään viherryttämisvaatimuksen, Essayah toteaa tyytyväisenä valiokunnan äänestystuloksesta.

Usean viljakasvin viljelykiertoa ei vaadita eteläisintä Suomea lukuun ottamatta. Raja kulkee entisen pohjoisen tuen määritelmän mukaista 62 leveyspiiriä pitkin Seinäjoki-Jyväskylä-Joensuu linjaa. Tämä osoittaa ainakin osittaista ymmärtämystä Suomen pohjoisille olosuhteille.
– Suomalaiselle sokerinviljelylle saatiin myös jatkoaikaa. Suomen oma sokerintuotanto on nyt turvattu ainakin vuoteen 2020 saakka, Essayah toteaa.

Seuraavaksi valiokunnan mietinnöt käsitellään Strasbourgin täysistunnossa maaliskuun alussa, jolloin saadaan koko parlamentin kanta EU:n maatalousuudistuksesta. Tämän jälkeen asia menee parlamentin ja neuvoston yhteisneuvotteluihin.

Maataloudelle uudet EU-linjaukset

EU-linjaukset EU:n maataloustuet ja tukimääräykset ovat erittäin ratkaisevia suomalaisen maatalouden jatkuvuudelle ja kannattavuudelle. EU:n maatalouspolitiikan lehti kääntyy kuluvan vuoden lopulla. Seitsemäksi vuodeksi laadittava yhteinen maatalouspolitiikan säännöstö ja EU:n maatalousohjelma elää nyt viimeistä voimassaolovuottaan.

Uusien säännösten on määrä tulla voimaan ensi vuoden alusta. Uudistus kuitenkin myöhästyy näillä näkymin vuodella. Työn alla oleva maatalouspolitiikan uudistusesitys etenee oletettua hitaammin ja on nyt Euroopan parlamentin käsittelyssä.

Suomalainen maatalous on nykyisenä EU-aikana osa EU:n maataloutta. EU:n maataloustuet ja tukimääräykset ovat erittäin ratkaisevia suomalaisen maatalouden jatkuvuudelle ja kannattavuudelle. Maatalous on niitä harvoja politiikan sektoreja, jotka ovat nykyään yksinomaan EU:n yhteisessä toimivallassa.

Puhtaasti kansallista maatalouspolitiikkaa ei ole, sillä kansallisestikin maksettavat tuet on hyväksytettävä komissiossa.

– Niinpä parhaillaan meneillä oleva uudistus on meillekin äärimmäisen tärkeä, europarlamentaarikko Sari Essayah selventää suomalaisen ja EU:n maatalouspolitiikan yhtäläisyyksiä.

Lue lisää artikkelista Maataloudelle uudet EU-linjaukset KD-viikkolehti 24.1.2013

Eurobondit heijastavat EU-keskustelua

Vuoden 2013 täysistunnot Strasbourgissa alkoivat jo tutuksi tulleilla aiheilla. Puheenvuoroissa finanssikriisiä ja sen erilaisia ratkaisumenetelmiä pohdittiin jälleen kerran ja parlamentti äänesti mm. eurobondeista.

Parlamentin käsittelyssä olleessa oma-aloitteisessa päätöslauselmassa komissiota ja jäsenmaita kehotetaan tarkastelemaan mahdollisuutta ottaa käyttöön niin sanottuja vakausjoukkolainoja. Uudesta – ehkä houkuttelevammalta kuulostavasta – nimestä huolimatta kysymys on eurobondeista eli yhteisistä joukkolainoista.

Parlamentti hyväksyi päätöslauselman äänin 361-268. Itse vastustin sitä kuuden muun suomalaismepin tavoin. Sen sijaan hallituspuolueiden Sdp:n, Vihreiden, Rkp:n ja yksi Kokoomuksen meppi tukivat esitystä, ja olivat siten selkeästi eri linjoilla Suomen hallituksen kanssa.

Kaiken kaikkiaan parlamentissa näkemykset jakautuvat osin sen mukaan, kuinka syvälle velkasuohon jäsenmaa on vajonnut. Kriisimaiden mepit toivovat yhteisiä joukkolainoja ja tiiviimpää yhteistyötä. Saksan ja Suomen kaltaiset taas maat vastustavat niitä ja edistäisivät sen sijaan tiukempaa talouskuria. Samoin poliittinen väri vaikuttaa: vasemmisto, vihreät ja osa liberaaleista kannattaa, keskusta-oikeisto vastustaa. 

Yhteisiä joukkolainoja on ehdotettu pitkään Euroopan velkasuon ratkaisuksi, mutta mielestäni ne vain syventäisivät kriisiä ja lisäisivät jäsenmaiden velkaantumista. Käytännössä niiden käyttöön ottaminen tarkoittaisi, että jo valmiiksi korviaan myöten velkaantuneet maat voisivat saada markkinoilta velkaa enemmän ja halvemmalla kuin mitä niille muuten voisi myöntää, koska taustalla ovat vahvojen euromaiden kuten Saksan ja Suomen kaltaiset taloudet vakuutena. Tämä ei voi olla terveellinen kehityssuunta.

 Eurobondit ovat hankalia jäsenmaiden välisen oikeudenmukaisuudenkin kannalta. ”Moraalikato” tässä kysymyksessä tarkoittaa, että hyvin asiansa hoitaneet jäsenmaat joutuisivat maksamaan lainoistaan korkeampaa hintaa ja päätyisivät entistä enemmän velkakriisin maksumiehiksi. Moraalikadon torjumiseksi euro- tai vakausbondien käyttöönotolle esitetään usein ehdoksi talouden tervehdyttämisohjelmaan sitoutumista. Mielestäni on kuitenkin ongelmallista, miten sitoutuminen voidaan tosiasiallisesti varmistaa. Jos maa ei noudata ohjelmaa, pystytäänkö jo annettu halpa raha saamaan takaisin – tuskinpa.

Vaikka eurobondeista ei tällä päätöslauselmalla vielä päätetäkään sitovasti, niin parlamentin kannalla on tietty signaaliarvo. Komissio voi myöhemmin yhteisiä joukkolainoja esittäessään todeta, että Euroopan parlamentissakin ollaan asiasta tätä mieltä.

Kun eurobondeja huudetaan nyt avuksi laajalla rintamalla, jää kokonaiskuva akuutissa kriisinhoidossa vähemmälle huomiolle. Euron alkutaipaleesta lähtien ongelma on ollut sama.  Nousukaudella euroalueen korkotaso oli liian matala ongelmamaiden talouden tilaan suhteutettuna. Niinpä kiinteistökuplat ja velkaantuminen saivat muhia rauhassa. Talouden rakenteet ovat edelleen hyvin erilaiset, joten yhteinen korkotaso ei ole oikea toimenpide nykyisessäkään tilanteessa.

Eurobondit ovat hyvä indikaattori EU-keskustelusta ylipäätään; millaista EU:ta tulevaisuudessa halutaan. Rintamalinjat liikkuvat suurin piirtein siinä, onko liittovaltiokehitys se oikea suunta vai riittääkö yhteistyökuvioksi toimivat sisämarkkinat.

Itse vastustan liittovaltiokehitystä ja mielestäni se on monilta osin enemmän eliitin hahmottelema projekti kuin jäsenvaltioiden kansalaisten toivoma linja. EU-politiikassa tulisi pikemminkin keskittyä siihen, millä tavoin kasvua ja työllisyyttä ja sitä kautta hyvinvointia EU:n alueella voitaisiin tukea. 

Viime päivinä on paljon spekuloitu myös Iso-Britannian suhteesta EU:n. EU:ssa on pankkiunioni kehityksen myötä nähtävissä jakoa euro- ja ei-euromaihin. Myös Tanskalla on Iso-Britannian tavoin ns. opt-out euroon nähden eli liittymissopimustensa mukaisesti näiden maiden ei tarvitse koskaan ottaa yhteisvaluuttaa käyttöön. Varsin epätodennäköiseltä näyttää Ruotsinkin liittyminen valuuttaunioniin ainakaan lähiaikoina.

Iso-Britannia tuskin etsii eroa unionista, koska on yksi sisämarkkinoiden suurimmista hyötyjistä. Iso-Britannia on kuitenkin tyytymätön unionin taloudenpitoon ja liittovaltiokehitykseen.  

Osin Iso-Britanian linjassa on kysymys myös sisäpolitiikasta. Tämä näkyi hyvin keskustelussa EU:n monivuotisista rahoituskehyksistä. Brittikonservatiivien ns. takapenkkiläiset työväenpuolueen tukemana vaativat tiukkoja leikkauksia EU:n kehyksiin. Tilanne oli tukala pääministeri Cameronille, joka olisi tyytynyt nykyisten maksuosuuksien tason jäädyttämiseen.  Uskoakseni Iso-Britanniankin kohdalla on kyse siitä, millaista EU:ta se haluaa. Suomessa on syytä käydä tätä keskustelua myös, ja erityisesti vuoden 2014 EU-vaaleissa sen soisi olevan ydinaihe.