Ajankohtaista

RSS

Vääntö EU-budjetista

Täällä viikolla käydään EU:n vuosien 2014-2020 budjetin eli ns. rahoituskehyksien ratkaisevat neuvottelut. Nettomaksajamaiden, Suomi mukaan lukien, tavoitteena on tiukka katto EU-budjetille, joka vastaisi prosenttia alueen bruttokansantuotteesta.  Komission hölläkätiseen pohjaesitykseen nähden tämä säästölinja tarkoittaisi 130 mrd:n leikkauksia koko kehykseen, ja Suomelle yli 2 miljardin vuosittaisia säästöjä.

Osa suomalaismepeistäkin on yhtynyt nettosaajien kuoroon vaatimaan EU-budjetin reipasta kasvattamista perustelemalla sitä mm. koheesiotukien tason säilymisellä. Monelta jää kuitenkin huomaamatta, että säästölinjaakin noudattamalla budjetti kasvaa nykyiseen tasoon verrattuna. Selvää on, että tietenkin itse maksamamme ”EU-rahatkin” pienenevät, jos onnistumme pienentämään nettomaksujamme.  Budjettia kasvattamalla lisättäisiin vain Suomen nettomaksuosuutta saantoa vastaavasti kasvattamatta.  Varsinaista hölmöläisten peiton jatketta siis!

Juustohöyläämiseen ei tarvitse mennä säästökohteita etsittäessä. Leikkaukset voidaan kohdentaa mm. moniin tehottomiin EU-ohjelmiin ja eräiden jäsenmaiden perusteettomiin jäsenmaksualennuksiin. Yhteiset rahat on käytettävä entistä tehokkaammin kaivatun eurooppalaisen lisäarvon saamiseksi.

(Kolumni julkaistu KD-lehdessä 22.11.2012)

Essayah: Korttimaksujen kustannukset alas

Maksukorttien kustannuksia kauppiaille ja asiakkaille on alennettava, linjaa Sari Essayah. Hän vastasi parlamentin suurimman ryhmän, EPP:n puolesta Euroopan parlamentin tiistaina hyväksymästä mietinnöstä, jossa vedettiin linjaa kortti-, kännykkä- ja nettimaksuihin.

Kauppias maksaa jokaisesta korttimaksusta pankilleen korvauksen, joka vaihtelee kymmenestä sentistä useaan euroon.  Kuluttaja ei näitä maksuja huomaa, koska ne on sisällytetty tavaroiden hintoihin. Sekä kuluttajan että kauppiaan maksutaakka kevenee, mikäli komissio antaa lähiaikoina uusittavassa maksupalveludirektiivissään parlamentin tänään vaatimat esitykset.

– Nykykäytännöllä tuetaan kalleimpia maksukortteja, sillä ottaessaan yhden maksukortin käyttöön, kauppiaan on pakko hyväksyä saman korttiryhmän kalliimmat kortit. Parlamentin hyväksymän linjauksen mukaan tämä kytkös puretaan ja kauppias voi kieltäytyä kalleimmista korteista, iloitsee Essayah.

Euroopan parlamentti velvoittaa komission myös tekemään tutkimuksen lisämaksuista. Esimerkiksi lentoyhtiöt saattavat periä itse maksutapahtumasta huomattavia lisämaksuja, joko kiinteästi tai lipun hintaan sidottuna prosenttiosuutena.
– Itse maksutapahtuman kustannusten on vastattava sitä, mitä lentoyhtiö maksaa pankilleen maksun välittämisestä, sanoo Essayah.  Hänen asiaa koskeva muutosesitystensä hyväksyttiin parlamentin kannaksi.

Essayah valmisteli parlamentin mietinnön, joka koski yhtenäisen euromaksualueen SEPA:n aikaansaamista.
– Nyt meidän on saatavat aikaan yhteinen maksualue myös korteilla, internetissä tai matkapuhelimella maksettaessa, hän linjaa.

– Kuluttajan on voitava maksaa kaikkialla Euroopassa yhtä helposti ja turvallisesti kuin kotimaassaan. Euroopan talous saattaa hyötyä satoja miljardeja euroja, kun tulevaisuudessa kortti-, netti- ja kännykkämaksut tulevat edullisemmiksi. Tämä on olennaista sisämarkkinoiden onnistumiselle, korostaa Essayah.

Essayah tyytyväinen: EP:n työllisyysvaliokunta hyväksyi Salon tuen globalisaatiorahastosta

Europarlamentaarikko Sari Essayah (KD, EPP) on tyytyväinen siitä, että Euroopan parlamentin työllisyys- ja sosiaalivaliokunta hyväksyi tänään lähes yksimielisesti lausuntonsa komission esityksestä, jonka myötä Salo on saamassa 5,3 miljoonan euron tuen Euroopan globalisaatiorahastolta. Essayah on valiokunnan ainut suomalainen varsinainen jäsen.

Asia tulee vielä Euroopan parlamentin täysistunnon käsittelyyn. Tuella on tarkoitus auttaa Nokia Oyj:n Salon tehtaalta irtisanomia 1000 työntekijää työllistymään uudelleen.

– Salon seutu on saanut kokea globaalin talouden niin ylä- kuin alamäetkin. Valiokunnan lausunnossa todetaan aivan oikein, että Salon seudulla työllisyystilanne on ollut erittäin riippuvainen Nokiasta. Komissio on arviossaan todennut, että kaupungin työttömyysaste saattaa nousta jopa noin 15-17 prosenttiin tämän vuoden loppuun mennessä.

– Olen myös tyytyväinen siihen, että valiokunta lausunnossaan totesi toimenpidepaketin irtisanotuille työntekijöille sisältävän hyvin monipuolisesti erilaisia tukitoimia, kuten tukea yrittäjyyden aloittamiseen. Valiokunta tosin pyysi komissiota selvittämään, missä määrin Nokia Oyj itse tukee irtisanottuja työntekijöitä.

Myös ministerineuvosto käsittelee esitystä parhaillaan. Päätösten tulisi olla toimeenpanovalmiina vuoden loppuun mennessä. Suomen valtion on tarkoitus rahoittaa lisäbudjetilla puolet yhteensä 10,6 miljoonan euron toimenpidepaketista.

Samassa yhteydessä valiokunta puolsi 2,9 miljoonan euron tukea Romanialle Nokian siellä tekemien irtisanomisten vuoksi. Molemmissa tapauksissa irtisanomiset johtuvat tuotannon ja myös tuotekehityksen siirtämisestä Euroopasta Aasiaan lähelle kasvavia markkinoita.

Suomi on saanut rahaa globalisaatiorahastosta vain yhden kerran aiemmin. Parhaillaan valmistellaan toista hakemusta, joka koskee Nokian ja sen alihankkijoiden irtisanomisia eri puolilla Suomea.

Essayah vetoaa Cronbergiin meppien Iranin matkan peruuttamiseksi

Europarlamentaarikko Sari Essayah (KD, EPP) pitää vastuuttomana, että Euroopan parlamentti on päättänyt lähettää Iran-delegaation huomenna 27.10. viralliselle vierailulle Iraniin. Meppivaltuuskunnan viikon vierailuohjelmaa isännöi Iranin nykyhallinto. Sen aikana on tarkoitus tavata henkilöitä, jotka ovat vastuussa vakavista ihmisoikeusrikoksista. Viime maanantaina maassa hirtettiin 10 henkilöä.

– Tällainen vierailutoiminta on erittäin vahingollista. EU-maiden edustajien tapaamiset Iranin nykyhallinnon kanssa ja niiden uutisointi maan johdolle suotuisalla tavalla kannustaa jatkamaan ihmisoikeusrikkomusten, sorron ja fundamentalismin tiellä. Toisaalta se viestittää maan henkensä uhalla toimivalle oppositiolle, ettei EU:ssa ymmärretä tilanteen vakavuutta ja tueta oppositiota sen tärkeässä työssä muuttaa Iranin nykypolitiikkaa, Essayah toteaa.

Europarlamentaarikko Tarja Cronbergin (vihr) johtaman Euroopan parlamentin Iran-valtuuskunnan matka on aiheuttanut parlamenttiryhmissä suurta vastustusta. Valtaosa valtuuskunnan jäsenistä on kieltäytynyt osallistumasta siihen. Euroopan kansanpuolueen (EPP) ohella myös konservatiiviryhmä ECR ja Euroopan Vapaiden demokraattien ryhmä (EFD) ovat tuominneet matkan selkeästi. Matkan toteutumista ovat ajaneet sitkeästi Vihreät Cronbergin johdolla. Essayah vetoaa Cronbergiin, jotta matka viime hetkellä peruttaisiin.

Äskettäin EU:n ulkoasiainneuvosto päätti nopeasti lisätä Iran-pakotteita. Ministerit totesivat olevansa yhä enemmän huolissaan Iranin ydinohjelmasta ja patistivat Irania noudattamaan kaikkia kansainvälisiä velvoitteitaan. Myös YK:n turvallisuusneuvosto harkitsee sanktioiden lisäämistä, koska Iran ei ole noudattanut päätöslauselmia ja keskeyttänyt rikastusteknologiaohjelmaansa.

Iranissa teloitetaan ihmisiä kiihtyvällä tahdilla. YK:n tietojen mukaan opposition tukijoiden ja vähemmistöjen tilanne maassa tulee jatkuvasti vaikeammaksi. Amnesty Internationalin mukaan tämän vuoden aikana on teloitettu virallisten tietojen mukaan jo 344 henkilöä. Koska tilastoista puuttuvat kaikki pimeät teloitukset, on todellinen luku paljon suurempi.

Essayah tyytyväinen EU-Israel -sopimuksen hyväksymisestä: ”Eurooppalaiset potilaat voittivat”

Europarlamentaarikko Sari Essayah (kd) on tyytyväinen Euroopan parlamentin tiistaiseen äänestystulokseen, jolla parlamentti antoi vihdoin kahden vuoden vetkuttelun jälkeen suostumuksensa EU:n ja Israelin välisen kumppanuussopimuksen lisäpöytäkirjan eli ns. ACAA-sopimuksen hyväksymiselle. Sillä helpotetaan israelilaisten lääketuotteiden pääsyä EU:n markkinoille.

– Eurooppalaiset potilaat ovat nimenomaan ne, jotka tässä voittavat, Essayah kiteyttää päätöksen merkityksen.

Täysistuntoäänestyksessä EPP-ryhmän esittämää linjaa tuki 379 edustajaa, 230 oli vastaan ja 41 äänesti tyhjää. Ryhmäpäätöksen sopimuksen voimaantulon vastustamisesta olivat tehneet vasemmistoryhmät, liberaalit ja vihreät, mutta niistä siirtyi yksittäisiä edustajia tukemaan EPP:n linjaa. Näiden ryhmien mielestä sopimus voitaisiin tulkita siten, että EU:n ja Israelin suhteiden vahvistaminen tilanteessa, jossa Lähi-idän rauhanprosessi on pysähdyksissä, on vääränlainen tuen signaali Israelille.

Täysistuntokeskustelussa Essayah muistutti, että sopimuksen tekemisen edellytyksenä on se, että Israel on saattanut EU:n säännöstöt osaksi omaa kansallista lainsäädäntöään. ACAA-sopimuksen neuvottelu sisältyy jo vuonna 2004 Euroopan naapuruuspolitiikan puitteissa tehtyyn EU–Israel-toimintasuunnitelmaan.

– Kokonaistaloudelliset vaikutukset ovat EU:n kannalta positiivisia. Sopimuksen piiriin kuuluvien lääketuotteiden kaupan arvo EU:n ja Israelin välillä on ollut lähes miljardi euroa.

– Toivoisin, että voisimme useammallakin alalla tehdä yhä enemmän yhteistyötä EU:n ja Israelin välillä, koska tämä todellakin hyödyttäisi molempia osapuolia, Essayah totesi.

Katto pään päälle

Tällä viikolla vietettiin useilla paikkakunnilla eri puolella Suomea Asunnottomien yötä. Harva tulee oman kodin lämmössä ajatelleeksi, että asunnottomuus on nykyaikanakin meillä ja muualla talouskriisin runtelemassa Euroopassa yksi kipeimpiä haasteita, johon liittyy vielä usein moninaisia sosiaali- ja terveysongelmia.

Asunnottomuuden käsitekään ei ole täysin yksiselitteinen; se on ilmiö, joka saa eri aikoina ja eri maissa hyvinkin toisistaan poikkeavia sisältöjä. Suomessakin kuntien tulkinnat pitkäaikaisasunnottomuudesta ovat vaihdelleet, mutta viimeisimmän ARA:n kuntakyselyn mukaan meillä on noin 8 000 yksinäistä asunnotonta, joista vajaa 3 000 pitkäaikaisasunnotonta.

Mielikuva asunnottomasta ”metsien miehenä” tai rantojen veneenalusasukkaana kaipaa päivitystä. Asunnottomissa on kaiken ikäisiä ja monessa elämäntilanteessa olevia, mm. avioerossa tyhjän päälle jääneitä ja opiskelun keskeydyttyä asuntoloista poismuuttaneita, samoin ylivelkaantuneita ja luottotietonsa menettäneitä. Erityisesti on kasvanut perheiden, naisten ja maahanmuuttajien asunnottomuus.

EU-maiden kesken asuntopolitiikoissa ja asunnottomuusstrategioissa on valtavasti eroavaisuuksia. Itä-Euroopan maiden tilastotiedot ovat kaukana todellisista asunnottomien määrästä, koska monia vähemmistöryhmiä mm. romaaneita ei tilastoida lainkaan. Asuntopolitiikka on osa sosiaalipolitiikkaa ja siten toimivalta kuuluu tiukasti jäsenvaltioille, mutta tarvitsemme EU-tasollakin yhteistä koordinaatiota ja erityisesti parhaiden käytäntöjen vaihtamista.

Suomea voidaan monestakin syystä pitää edelläkävijämaana asunnottomuusstrategian kehittämisessä ja toteuttamisessa. Meillä pitkäaikaisasunnottomuuden vähentämisohjelman lähtökohtana on ollut soveltaa ”asunto ensin”-periaatetta. Sen mukaan asumisen järjestyminen ja elämänpuitteiden kohentuminen vähentää esimerkiksi päihde- ja sairaalapalvelujen käyttöä ja herättää myös monissa päihdeongelmaisissa motivaation kuntoutumiseen.

Uudessa lähestymistavassa keskitytään myös entistä enemmän asunnottomuuden ennaltaehkäisyyn mm. häätötapausten selvittelyn ja asumisneuvonnan kautta. Asunnottomuutta halutaan vähentää pysyvästi, ja väliaikaisista asuntoloista tai tilapäisistä majoituksista pyritään siirtymään normaaliin vuokra-asumiseen omassa asunnossa.

Nykyisen asunnottomuusstrategian kunnianhimoinen tavoite on poistaa asunnottomuus vuoteen 2015 mennessä. Pitkäaikaisasunnottomuuden vähentämisohjelmassa 2008–2011 tässä päästiin hyvään vauhtiin ja tavoiteltu 1250 asunnon lisäys ylitettiinkin. Menestysresepti oli kaupunkien kanssa tehdyt aiesopimukset, joilla valtio ja kunta vähensivät pitkäaikaisasunnottomuutta yhteisin toimenpitein. On kuitenkin muistettava, että uutta asunnottomuutta syntyy koko ajan. vaikka toki vuodesta 1987 ja yli 16 000 pitkäaikaisasunnottomasta tilanne on parantunut reippaasti.

Suomen esimerkki asunnottomuuden torjunnasta osoittaa, että kolme tärkeintä osatekijää ovat asuntojen saatavuus, sosiaaliset tukijärjestelyt ja joko työllisyydestä tai sosiaaliturvasta peräisin olevat riittävät taloudelliset resurssit asumisen kustantamiseen. Oikeus ”kattoon pään päällä” on lähtökohta inhimilliselle elämälle ja siksi yhteiskunnassa on ponnisteltava tämän tavoitteen toteutumiseksi jokaisen kohdalla.

Schengen sentään!

Vapaa liikkuvuus on EU:n perusarvo, joka pohjautuu luottamukseen. Tämä luottamus on ollut syksyn aikana kovilla, kun EU:ssa on pohdittu Romanian ja Bulgarian valmiutta liittyä sisärajatarkastuksista vapaaseen Schengen-alueeseen. Suomen ja Hollannin veto-oikeus neuvostossa on saanut ehdokasmaiden kiukkuiset mepit sorvaamaan täällä parlamentin puolella päätöslauselman, jonka hyväksyttämisellä he hakevat poliittista näpäytystä vastustajille.

Ongelma juontaa juurensa siihen, että Romanian ja Bulgarian liittyessä vuonna 2007 EU:n jäseniksi liittymiskriteerejä katsottiin läpi sormien. Korruptio, järjestäytynyt rikollisuus ja puutteet tuomioistuinlaitoksessa huolettivat jo silloin. Kuitenkin aivan kuten Kreikan liittyessä euroon poliittinen päämäärä oli tuolloinkin tärkeämpi kuin tiedossa olevat tosiseikat.

Päätöksen jälkeen perustettiin oikeus- ja sisäasioiden mekanismi (CVM), jonka kautta komissio ja neuvosto voivat seurata jäsenmaiden edistymistä. Se on kuitenkin Schengen-arviointimenettelystä erillinen eivätkä havaitut puutteet aiheuta poliittista painetta kummempia seuraamuksia.

Bulgarian ja Romanian ongelmana on, että ne täyttävät Schengenin säännöstön mukaiset tekniset edellytykset liittymiselle, mutta käytännössä – kuten kesän CVM-raportistakin voidaan lukea – tilanne korruption, järjestäytyneen rikollisuuden ja oikeuslaitoksen osalta on sellainen, että Schengenin säännöstön asianmukainen täytäntöönpano ja sisäinen turvallisuus eivät ole luotettavalla tavalla taattuja.

Siksi Suomen ja Hollannin johtopäätökset ovat mielestäni selkeät. Tekniset valmiudet eivät riitä, jos emme voi vakuuttua siitä, ettei rajavalvojia voida lahjoa. Brittilehti ”International Herald Tribune” kertoi Romanian keväisestä CVM-raporttia edeltäneestä ”ryhtiliikkeestä”, jossa pidätettiin lähes 300 korruptiosta epäiltyä rajavartijaa. Näppärimmät viranhaltijat olivat päässeet 5 800 euron työvuoro ansioille, ja hinnoittelutaksa oli 500 euroa per päänkäännös. Valokuvat rajavartioiden hulppeista luksusasunnoista olivat korutonta kertomaa.

Käydyn keskustelun yhteydessä Suomessa on huomiota kiinnitetty myös maiden vähemmistöjen – erityisesti romaanien – kohteluun. Ihmisarvoisen elämän edellytysten puuttuminen on johtanut siihen, että ihmisiä on joutunut lähtemään mainituista maista hakemaan turvapaikkaa tai kerjäämään muualle Eurooppaan. Schengen-kriteereihin tämä ei tietenkään kuulu, mutta kertoo politiikan linjauksista yleensä.

Suomen ja Hollannin linja tulisikin nähdä kannustuksena Romanialle ja Bulgarialle ponnisteluihin, jotta liittyminen olisi mahdollista tulevaisuudessa. Vapaan liikkuvuuden alueen turvallisuuden kannalta on varmistettava, että yhteisiä sääntöjä noudatetaan. Silloin voimme tulevaisuudessakin nauttia vaivattomasta liikkumisesta yli rajojen.

Yhdessä vahvempia

Vietämme vanhusten viikkoa meneillään olevan EU:n Aktiivisen ikääntymisen ja sukupolvien välisen solidaarisuuden teemavuoden hengessä.

Väestörakenteen muutoksella on yhteiskuntiin laajakantoiset vaikutukset ja siksi sen tulee olla EU:ssakin keskeinen politiikkakysymys. Kuitenkin kustannuskeskeisestä huoltosuhdepohdinnasta, jossa vanhukset nähdään kulueränä, on siirryttävä näkemään elämän täysipainoisuus ja merkityksellisyys sen kaikissa vaiheissa.

Ikääntyneiden potentiaali jätetään monesti huomiotta, koska heitä pidetään usein passiivisina kohteina eikä aktiivisina toimijoina. On hyvä huomata, että ihmisellä, joka jää eläkkeelle 65-vuotiaana, on todennäköisesti vielä neljännesosa elämää edessään. Yhä useammat eläkeläiset haluavat toimia vireästi omissa yhteisöissään, ovat tärkeä tuki ja apu lastensa ja läheistensä perheille ja monien vapaaehtoisverkostojen kantavia voimavaroja. Lisäksi ikääntyneet muodostavat merkittävän kuluttajaryhmän, ja ikääntyneiden palveluiden kysyntä kasvaa erittäin voimakkaasti.

Meidän tulee arvostaa tasapuolisesti jokaista ihmiselämän vaihetta, sillä olemme kaikki osa samaa yhteiskuntaa ja sen tärkeitä ja arvokkaita jäseniä yhtälailla.

Naisjohtajia kiintiöillä vai ilman

Euroopan Parlamentin viimekesäinen päätöslauselma kannustaa jäsenmaita huolehtimaan eri toimenpitein siitä, että naisten nykyinen vain kymmenen prosentin osuus suurimpien pörssiyhtiöiden johdossa saadaan nostettua vähintään 30 prosenttiin vuoteen 2015 mennessä. Mikäli naisten osuutta ei saada nousemaan vapaaehtoisin toimin, asiasta uhataan esittää topakan komissaari Vivianne Redingin toimesta sitovaa EU-tason kiintiösääntelyä.

Tavoitteen tärkeydestä ollaan yksimielisiä. Naisten määrä yritysten hallituksissa kasvaa tällä hetkellä vain puoli prosenttiyksikköä vuodessa, joten ?tasaisenvauhdintaulukolla? kestää 50 vuotta ennen kuin yritysten hallituksissa kummallakin sukupuolella on vähintään 40 prosentin edustus.

Kiintiölaki on varmasti nopein tapa lisätä naisten osuutta yritysten johdossa, mutta ei kuitenkaan ongelmaton. Mielestäni yritysten johtoelinten tehtäviin perusteena on oltava aina vaadittu pätevyys niin tutkintojen kuin kokemuksenkin osalta; ketään ? sen paremmin naista kuin miestä – ei tulisi sivuuttaa kiintiöiden tähden. Ja toisaalta, kuka haluaa olla ?kiintiöhenkilö??

Joissakin maissa kiintiö saattavat olla ainut tapa edetä, mutta parlamentin päätöslauselmassakin tunnustettiin Suomen käyttöönottaman hallinnointikoodin teho.. Vuodesta 2008 pörssiyhtiöiden hallinnointikoodin suosituksen mukaisesti yhtiöiden johtoon on pitänyt valita molempia sukupuolia tai yrityksen on annettava säännöksen vastaisesta toiminnasta julkinen selvitys. Näin hallitusten ja hallintoneuvostojen naisten osuus on noussut 25 prosenttiin ja molempia sukupuolia hallituksissaan omaavien yritysten osuus on noussut 51 prosentista 70:een.

Paras argumentti naisten lisäämiseksi yritysten hallinnossa löytyy kuitenkin talouden faktaluvuista. Eurooppalaiset tutkimukset nimittäin osoittavat, että naisten huomattava edustus johtoasemissa on yritykselle taloudellista tulosta ja kilpailukykyä edistävä väline. Sama tulos saatiin Suomessa Elinkeinoelämän valtuuskunnan Evan tutkimuksessa jo neljä vuotta sitten. Naisten johtamat yritykset ovat kannattavampia kuin miesjohtajien ohjauksessa olevat. Eikä kyse ole marginaalieroista, vaan yli 14 000 tuhannen osakeyhtiön otoksessa sijoitetun pääoman tuottoaste ero oli keskimäärin peräti 10 %.

Mikä siis voi selittää havaitut erot? Naisena tietysti mieluusti kallistuisin puolustamaan näkemystä, että naiset voivat olla miehiä parempia johtajia. Monesti kotihärdellin ja työn yhteensovittaminen vaatii selkeitä suunnitelmia, rautaista ajanhallintaa ja silloin tällöin hyviä äänijänteitä. Ehkäpä objektiivisempaa on kuitenkin arvioida, että ylimmän liikkeenjohdon naiset ovat vähyydestään johtuen jo valmiiksi valikoitunut huippuosaajien joukko. Tai sitten naiset vain hakeutuvat paremmin kannattaviin yrityksiin. Oli niin tai näin, tutkimus ainakin rohkaisee yrityskulttuuriin, jossa eteneminen ja nimitykset perustuvat pätevyyteen, eivät hyvä veli-verkostoihin. Osaava nainen hallituksessa ei ole imagokoriste, vaan liiketaloudellinen kilpailuetu.

Essayah: Rahoitusmarkkinaverolla ei verotusoikeutta EU:lle

Europarlamentaarikko Sari Essayah (kd) ihmettelee, ettei Suomessa käytävässä keskustelussa mahdollisesta rahoitusmarkkinaverosta puhuta veron käyttötarkoituksesta.

– Suomen tulee lähipäivinä ottaa kantaa rahoitusmarkkinaveroon, joka ei kuitenkaan tule toteutumaan EU:n laajuisena, vaan Saksan ja Ranskan ehdotuksesta ns. tiivistetyn yhteistyön kautta pienemmässä jäsenmaiden joukossa. Rahoitusmarkkina veron periaate arvopapereiden kaupankäyntiverona on sinällään kannatettava, mutta näin ei tule luoda EU:lle verotusoikeutta.  Veron käyttötarkoituksesta ei puhuta, vaikka sekä komission taustapapereissa että Euroopan Parlamentin mietinnössä siitä kaavaillaan omia varoja Euroopan Unionin budjettiin. Tämä on torjuttava, totesi Essayah.

 

– Olisi myös ongelmallista, mikäli jäsenmaalla ei saisi olla kilpailevia varainsiirtoveroja, jolloin Suomen valtio menettäisi monta sataa miljoonaa omasta budjetista asunto- ja kiinteistökauppojen varainsiirtoveron tuottoa. Integraatio on talouskriisin oloissa paljon nopeampaa ja menossa syvemmälle kuin pelkin poliittisin askelin olisi ikinä tapahtunut. Verotusoikeudella spekulointi on tästä oiva esimerkki, summaa Essayah Toivakan KD-osaston 40-vuotisjuhlassa pitämässään puheessa.