Ajankohtaista

RSS

Euroopan parlamentin EPP-ryhmä kokoontuu Turussa kesäkuun loussa

Euroopan parlamentin suurin poliittinen ryhmä, Euroopan kansanpuolueen ryhmä (EPP) järjestää suurimman vuosittaisen kokouksensa (EPP Group Study Days) tänä vuonna Turussa 27.–29. kesäkuuta.

EPP-ryhmään kuuluu yhteensä 271 europarlamentaarikkoa eli meppiä 26 EU-maasta, joista Turun kokoukseen odotetaan osallistuvan noin puolet, mukanaan sihteeristön jäseniä ja avustajia. Suomesta siihen kuuluu KD:n europarlamentaarikon ohella myös Kokoomusmepit.

EPP-ryhmän kesäkokouksen teemoina ovat naapuruuspolitiikka ja EU-Venäjä-yhteistyö; Itämeristrategia; globalisaatioajan teollisuuspolitiikka: kilpailukyvyn ja innovaatioiden edistäminen kasvun ja työpaikkojen luomiseksi; tietoturva sekä Euroopan demografia ja aktiivinen ikääntyminen.

Kokousta isännöi EPP-ryhmän puheenjohtajan Joseph Daulin lisäksi EPP-ryhmän suomalaisdelegaation puheenjohtaja Eija-Riitta Korhola (kok). Vahvasti ohjelmassa mukana ovat myös muut EPP-ryhmän suomalaismepit, kuten Sari Essayah (kd). Kokouksen puhujavieraina nähdään muiden muassa myös sisäministeri Päivi Räsänen.

Lisäksi kokouksen keskustelupaneeleissa esiintyy monia korkean tason eurooppalaisia asiantuntijoita. Paikalla nähdään myös lukuisa joukko kotimaisia ja eurooppalaisia poliittisia vaikuttajia.

Suomalaismepit ovat kansalaisten tavattavissa torstaina 28.6. klo 11-12.30 Turun torilla.Seminaaritilaisuudet ovat EPP-ryhmän sisäisiä tilaisuuksia.

Lopun alkua?

Edellisen viikon otsikot ovat kirkuneet Kreikan eroa eurosta ja erilaisia lopun ajan skenaarioita paitsi helleeneille itselleen niin koko euroalueelle. Totta on, että olemme jälleen rahaliitossa perimmäisten kysymysten äärellä. Yksinkertaistusta on kuitenkin väittää, että Kreikan ero eurosta olisi maan tuho sen paremmin kuin sen pelastuskaan. Edes euron haasteet eivät tällä operaatiolla tyystin oikene.

Kreikan kriisin taustalla olevat rakenteelliset ongelmat vaativat rakenteellisia ratkaisuja riippumatta siitä, mitä valuuttaa Akropoliin liepeillä käytetään. Kreikalle paluu omaan valuuttaan ei automaattisesti tee heidän ongelmistaan paljonkaan pienempiä paitsi mahdollistamalla devalvoinnin ja senkin lähinnä sisäiseen käyttöön maan vientisektorin ollessa vaatimaton.

Kreikan pitää joka tapauksessa laittaa harmaa talous kuriin ja verojärjestelmänsä kuntoon, tasapainottaa budjetti, tehdä työelämän- ja eläkejärjestelmien rakenteelliset uudistukset ym. ikävää, mutta välttämätöntä. Sen lisäksi euromääräiset velat on hoidettava ja neuvoteltava huomattavia maksuhelpotuksia tai ainakin lykkäyksiä. Samalla maahan pitäisi houkutella uudelleen investointeja kasvua tukemaan.

Kreikka on jatkossakin EU-maa ja vaikka sillä olisi oma valuutta, sen talouden pito heijastelee EU:n talousalueen uskottavuuteen. Onhan väliä, millaista taloudenpitoa tälläkin hetkellä harjoitetaan ei-euromaissa kuten Ruotsissa, Unkarissa tai Puolassa, vaikka suora kytkös euron puuttuu. Kreikalla on siis kaikissa vaihtoehdoissa edessään vaikeiden päätösten ja erityisesti niiden toteuttamisen tie. Demokratiaan kuitenkin kuuluu, että kansa saa päättää omasta tiestään ja uusien vaalien myötä se ehkä selviää heille itselleenkin.

Kreikan lähtö eurosta aiheuttaa varmasti epävarmuutta markkinoilla; erityisesti se heittää kysymysmerkin muiden vaikeuksissa olevien euromaiden kohtalolle, akuutisti Espanjaan. Pahimmassa vaihtoehdossa Kreikan lähtö eurosta ja Espanjan kiinteistökuplan käynnistämä pankkijärjestelmän romahdus sattuvat samaan saumaan. Silloin ei riitä edes aikaistetun vakausmekanismin käyttöönotto palomuuriksi. Komission tarjoamat lääkkeet ovat niitä vanhoja tuttuja: ostetaan lisää aikaa lisäämällä yhteisvastuuta niin eurobondeilla kuin kasvattamalla kriisimaiden keskuspankkirahoitusta. Nettomaksajamaille kuten Suomelle tämä tarkoittaisi jälleen taloudellisen vastuun ja riskin kasvattamista ja keskuspankin riippumattomuuden edelleen rapauttamista.

Federalistien takaraivossa muhii jo ”plään bii”. Annetaan kriisin eskaloitua, nykymuotoisen euroalueen hajota ja kootaan jäljelle jääneistä vahvojen talouksien maista uuden uljaan rahaliiton jäsenet. Siellä vallitsee yhteinen finanssi-, vero-, budjetti- ja eläkepolitiikka eikä lipsumisesta ole huolta kun yhteinen valtiovarainministeriö päättää mikä kullekin on hyväksi. Jonkun unelma on toisen painajainen, liittovaltioksi sitä kumminkin kutsuttaisiin.

EU-versio pörssiverosta?

Euroopan Parlamentti äänestää tällä viikolla ns. finanssitransaktioverosta, joka toteutuessaan laittaisi 0,1 %:n veron osakkeiden ja joukkovelkakirjojen kauppaan ja 0,01 %:n veron johdannaissopimuksille. Tämä kuulostaa lähtökohtaisesti samalta kuin aikoinaan oman puolueeni kristillisdemokraattien kansallisesti ajama pörssivero. Tässä komission esittämässä muodossaan sitä on silti pakko myös kritisoida.

Kuulun siihen valtaosaan meppien joukosta, joiden mielestä finanssisektorin olisi korkea aika kantaa vastuuta talouskriisin kustannuksista, semminkin kun pankkisektorin tukemiseen on käytetty viime vuosina 2.300 miljardia euroa ja kaikki finanssituotteet on vapautettu mm. arvonlisäverosta ja useissa maissa myös varainsiirtovero on tuntematon.

Niinpä on johdonmukaista, että FT-verosta halutaan mahdollisimman kattava, jolloin se koskisi kaikkia arvopaperiliikkeitä ns. ensikauppaa lukuun ottamatta. Tässä piilee kumminkin esityksen ensimmäinen heikkous. Transaktioista on mahdoton erotella ”hyviä” ja ”pahoja”, jolloin veron maksaisivat niin julkinen sektori, hyväntekeväisyys- ja eläkesäätiöt kuin nopealla kaupankäynnillä hyötymään pyrkivät pörssikeinottelijatkin. Arviot eri maiden työeläkejärjestelmille veron käyttöönotosta aiheutuvista kustannuksista ovat huolestuttavia; mm. Suomessa arvioidaan aiheutuvan n. 400–500 miljoonan euron vuotuiset lisäkulut. Se merkitsisi etuuksien nykytasolla noin prosenttiyksikön korotuspainetta eläkemaksuihin.

Toisekseen jäsenmailla ei saisi jatkossa olla enää kilpailevia varainsiirtoveroja, jolloin Suomen valtio menettäisi monta sataa miljoonaa omasta budjetista asunto- ja kiinteistökauppojen varainsiirtoveron tuottoa. Ehdotin talousvaliokunnassa muutosta tuohon pykälään sekä lisäksi julkisten toimijoiden, eläkesäätiöiden ja hyväntekeväisyysjärjestöjen sulkemista FT-veron ulkopuolelle, mutta ainoastaan eläkesäätiöiden kohdalla parlamentti näyttäisi muuttavan komission kantaa.

Kolmas heikkous FT-verossa onkin sitten periaatteellisempaa laatua. FT-verosta halutaan EU:n budjettiin rahoitusta eli ns. EU:n omia varoja ja vastaavalla määrällä vähentää kansallisia suoria maksuja. Tämä olisi suoran verotusoikeuden antamista EU:lle ja samalla monissa maissa omista varainsiirto-, leima- ym. veroista luopumista. Esityksessä ei suoraan oteta kantaa siihen, mihin kerätty vero tulisi käyttää. Paitsi budjetin yleiskatteeksi monet mepit haluaisivat korvamerkitä tuoton talouskriisimaiden auttamiseen, ilmastonmuutoksen torjuntaan, kehitysapuun, EU:n sosiaalisen ulottuvuuden parantamiseen jne.

Suomelle sopisi toki laskennallisesti, että veron tuotto menisi EU:lle, koska muuten se menee painotetusti niille maille, joissa pörssikauppaa tehdään, eli pääosin Englantiin. Silti EU:lle ei pidä mielestäni antaa verotusoikeutta, koska siinä häviävät aina nettomaksajat kuten Suomi.

Parlamentin kanta on lausunto neuvostolle, sillä veroasiana esityksen hyväksyminen edellyttää neuvoston yksimielisyyttä. Ainakin Ruotsi ja Iso-Britannia vastustavat jyrkästi veroa, joten ainoa mahdollisuus on, että siihen osallistuisi vain osa jäsenmaista. Tämä taas aiheuttaisi jonkinasteisia kilpailuongelmia EU:n sisälle. Onkin siis hyvin todennäköistä, että tästä ”periaatteessa hyvästä” verosta ei päästä toteutustavan puutteiden takia yksimielisyyteen ja esitys raukeaa tai sitten toteutettava versio jää tuotoltaan kuluihin nähden vaatimattomaksi.

Mepit vaativat ministereiltä toimia laivojen rikkipäästörajoitusten haittavaikutusten minimoimiseksi

Kahdeksan suomalaismeppiä – Sari Essayah (Kd.),Eija-Riitta Korhola (Kok.), Petri Sarvamaa (Kok.), Hannu Takkula (Kesk.), Riikka Manner (Kesk.), Sampo Terho (PS.), Liisa Jaakonsaari (Sdp.) ja Mitro Repo (Sit.) – lähettivät keskiviikkona 16.5 yhteisen kirjeen kolmelle suomalaisministerille koskien IMO:n (International Maritime Organisation) päätöstä laivojen rikkipäästörajoituksista ja päätökseen pohjautuvasta EU:n direktiivistä.

Eurooppa- ja ulkomaankauppaministeri Alexander Stubbin (Kok.), ympäristöministeri Ville Niinistön (Vihr.) ja liikenneministeri Merja Kyllösen (Vas.) saamassa kirjeessä vaaditaan Suomelta aktiivisia ja ennen kaikkea ripeitä toimia laivojen rikkipäästörajoitusten haittavaikutusten minimoimiseksi. Viime keskiviikkona Euroopan parlamentti, Euroopan neuvosto ja Euroopan komissio hyväksyivät alustavasti neuvottelutuloksen, joka tukeutuu lähes täysin alun perin IMO:ssa (International Maritime Organisation) tehtyyn päätökseen. Neuvottelutuloksen haittavaikutukset ovat mittavat suomalaiselle elinkeinolle ja työllisyydelle ja siksi asian nostaminen uudelleen pöydälle suoraan IMO:ssa jää näin ollen viimeiseksi oljenkorreksi.

Jos IMO:n päätös vuodelta 2008 jää voimaan, Suomi ja muu Pohjois-Eurooppa tulevat vuoden 2015 alusta kireämmän rikkisääntelyn piiriin (rikkiraja laskee 0,1 prosenttiin vuonna 2015), Etelä-Euroopan (0,5% vuonna 2020) ja käytännössä muun maailman noudattaessa jatkossakin löyhempiä päästörajoja. Tämä aiheuttaa väistämättäkin vääristymän laivaliikenteen kilpailuun. Mepit korostavat, että Suomen viennistä 90 % turvautuu laivaliikenteeseen.

Mikäli kuljetuskustannukset nousevat, on tällä sekä suoraan että välillisesti valtavat vaikutukset niin viennin kustannuksiin kuin suomalaisiin työpaikkoihinkin, negatiivisia ympäristö- ja ilmanlaatuvaikutuksia unohtamatta. Metsä-, metallinjalostus-, kaivos-, sekä kemianteollisuuden kustannukset kasvavat merirahtien hintojen noustessa Suomessa kerralla 30–50 prosenttia; tämän hetken öljyn hintatasolla se merkitsisi pysyvää vuosittaista 600 miljoonan euron lisäkustannusta. Pelkästään Suomen metsäteollisuus on arvioinut, että kustannukset heidän toimialallaan olisivat vähintään 200 miljoonaa euroa vuodessa.

”Me tarvitsemme samoja pelisääntöjä kaikkialle”, mepit vaativat. ”Kilpailuvääristymien luominen lainsäädäntöön on virhe, koska se merkitsee hyvin usein myös ympäristön tappiota. Jos nyt liikennettä siirtyy maanteille laivaliikenteen kiristyvien rikkipäästörajojen seurauksena, ilmanlaatu ei tule paranemaan. Siksi tarvitsemme yhteiset rikkisäännöt sekä Euroopassa että globaalisti.”

Näiden faktojen valossa kirjeen allekirjoittaneet Euroopan parlamentin suomalaisjäsenet kysyvät, mitä ministerimme ovat valmiita tekemään turvatakseen niin suomalaisen kilpailukyvyn kuin paremman ympäristön. Euroopan parlamentissa päätöksentekoprosessi on koluttu loppuun, ja vaikutusmahdollisuudet on käytetty. Mepit peräänkuuluttavat ministerien rohkeutta ottaa asia esille Suomen puolesta IMO:ssa, ja uudelleen tarkastella aikanaan tehtyä valitettavaa päätöstä. ”Kyseinen päätös uhkaa sitä hyvää, jonka yhdessä olemme vuosien aikana suomalaisen viennin ja teollisuuden hyväksi tehneet”, euroedustajat toteavat.

Julkiset hankinnat remonttiin

Valtion, kuntien, kuntayhtymien ja julkisten liikelaitosten julkisia hankintoja sääntelevät EU-direktiivit ovat menossa remonttiin – ja syystä. Edellinen vuodesta 2004 voimassa ollut sääntely on hyvistä tarkoitusperistään huolimatta johtanut raskaaseen byrokratiaan, kilpailutuksen epäonnistumisiin ja riitojen johdosta esimerkiksi Suomessa markkinaoikeuden tukkeutumiseen.

Parhaimmillaan kilpailu julkisista hankinnoista tehostaa julkisten varojen käyttöä ja avaa palveluiden tarjoajille yhdenvertaisen ja avoimen kohtelun. Tällöin tarjouksista on ollut valittava joko kokonaistaloudellisesti edullisin tai hinnaltaan halvin. Ikävä kyllä kilpailutus on monien kuntien osto-osaamisen puutteessa johtanut siihen, että vain hinta on jäänyt ainoaksi ratkaisevaksi kriteeriksi.

Lajissaan jo legendoja ovat mm. useamman kunnan talviaurausten päätyminen virolaiselle urakoitsijalle, jolta löytyikin tallista peräti yksi lumiaura; samoin pesulapalvelu, jonka sairaalahygienian vaarantanutta jälkipyykkiä pestään vielä pitkään. Pahimmillaan vanhusten ja kehitysvammaisten asumispalvelut on sopimuskausittain kilpailutettu juuri kun asukas on päässyt kotiutumaan ja kiintymään omaan asuntoonsa jne…surullisia esimerkkejä on riittämin. Ongelmia lienee muuallakin, sillä uusi sääntely esittää erivapauksia sosiaali- ja terveyspalveluille.

Kuntien hankintapolitiikan haparoinnista kertoo myös se, että monin paikoin tarjouspyyntöjen hinta- ja määräkriteerit ovat nousseet niin korkeiksi, että paikalliset tuottajat ja pk-yritykset eivät ole niihin enää pystyneet vastaamaan. Niinpä laitoskeittiö ostaa perunansa Puolasta ja tuottaa broilerit Thaimaasta eikä osta niitä naapurin maanviljelijältä. Näiltä osin uusi sääntely tarjoaa parannuksia edistämällä pk-yritysten pääsyä julkisiin hankintoihin ja joustavoittamalla sääntelyä. Samoin mahdollistetaan tarjousten vertailu mm. ympäristöön liittyvien tekijöiden pohjalta. Toiselta puolelta maapalloa rahdatun elintarvikkeen edullisuus näyttäytyykin eri valossa kun kaikki elinkaarikustannukset huomioidaan. Myös vajaakuntoisia ja pitkäaikaistyöttömiä työllistävien sosiaalisten yritysten ja innovatiivisten tekijöiden edistäminen voi olla jatkossa mahdollista julkisten hankintojen kautta.

Työllisyysvaliokunnan varjoraportoijana yritän esittää pienyrittäjien aseman kohentamista myös suomalaista palvelusetelijärjestelmää vastaavalla tavalla. Kilpailua ja asiakkaiden valinnanvapautta voitaisiin edistää helposti, kun asiakas voi valita palveluntarjoajan ja kunta huolehtii laadunseurannasta ja maksaa palvelusta yritykselle ennalta sovitun summan. Näin pienetkin vaikkapa vain yrittäjän itsensä työllistävät siivous- ja hoiva-alan yritykset pääsisivät mukaan julkisiin hankintoihin.

Direktiiviehdotusten aikataulu on kunnianhimoinen: parlamentin ja neuvoston odotetaan tekevän työnsä vuoden loppuun mennessä, jolloin kansallinen lainsäädäntöprosessi eli meillä mm. hankintalain uudistus pitäisi olla valmiina jo puolessa välissä vuotta 2014. Aikataulun pitävyyttä sopii epäillä, sillä nykyisiä direktiivejä väännettiin lähes kahdeksan vuotta. Joka tapauksessa edessä on eräs merkittävimmistä tavallisen kansalaisen arkeen vaikuttavista sääntelykokonaisuuksista niin EU:n kuin kansallisellakin tasolla, joten mieluummin lainsäädännössäkin hitaasti ja parempaa kuin hosuen huonoa.

Katsaus puolevaltuustolle

Europarlamentaarikko
Sari Essayah

Katsaus puoluevaltuustolle
28.4.2012 Helsinki

 

Hyvät ystävät,

Kun EU koostuu sijainiltaan ja historialtaan hyvin erilaisista jäsenmaista, meillä on vaikeuksia ymmärtää toistemme erikoislaatuisuutta. Ongelma korostuu, kun lainsäädännössä on siirrytty enemmän enemmistönpäätöksiin. Pienten jäsenmaiden erityisongelmia ei tunnisteta tai ne on helppo sivuuttaa, jos maiden edustajat eivät pidä meteliä kansallisista tarpeistaan. Viime viikolla Strasbourgissa oli käsittelyssä kaksi juuri tällaista esitystä; asetus jäsenmaiden sosiaaliturvan yhteensovittamisesta ja parlamentin lausunto energiaverodirektiivistä.

EU-maiden sosiaaliturvan yhteensovittaminen

Sosiaaliturvajärjestelmien yhteensovittamista koskevan lainsäädäntöehdotuksen käsittelyssä toimin EPP-ryhmän varjoraportoijana. Työvoiman vapaa liikkuvuus ja kansalaisen oikeus hakea töitä toisesta jäsenvaltiosta on lähtökohtaisesti positiivinen asia sisämarkkinoille. Mutta se asettaa haasteita jäsenvaltioille, kun varmistetaan yhtäältä, etteivät ihmiset tipu asuin- ja työntekomaiden sosiaaliturvajärjestelmien väliin, ja toisaalta ehkäistään sosiaali- ja työttömyysturvaetuuksien väärinkäyttöä.

Parlamentin käsittelyssä olleella asetuksella ei yhdenmukaisteta sosiaaliturvajärjestelmiä, vaan pääasiassa saatetaan ajan tasalle koordinaatiosääntöjä, jotta ne vastaisivat jäsenvaltioiden kansallisiin sosiaaliturvasäädöksiin tehtyjä muutoksia.

Asetus selkeyttää sovellettavaa lainsäädäntöä tapauksissa, joissa henkilö työskentelee useille työnantajille eri jäsenvaltioissa ja samalla pystyttiin myös tukkimaan erityisesti halpalentoyhtiöiden käyttämä porsaanreikä, jolla ne ovat rekisteröineet asemapaikakseen maan, jossa työnantajan sivukulut, mutta myös työntekijän sosiaaliturva ovat olleet kaikkein alhaisimmat.

Muutosasetuksen kiistanalaisin kysymys liittyi ammatinharjoittajien työttömyysturvan eksportointiin, eli siihen, että työtön yrittäjä voi saada työttömyysturvaa työntekomaasta, vaikka omassa asuinvaltiossa tällaista työttömyysturvaetuutta ei olisi olemassakaan.

Onneksi komission alkuperäinen esitys parani neuvoston ja parlamentin käsittelyssä siten, että työttömyysturva koskee vain aitoa rajatyöntekijää, joka palaa pääsääntöisesti päivittäin tai vähintään kerran viikossa työntekovaltiosta asuinvaltioon ja on työntekomaan työmarkkinoiden käytettävissä. Suomessa tämä tilanne realisoituu erityisesti virolaisten yrittäjien kohdalla, sillä Virossa ei yrittäjillä ole työttömyysturvaa.

Työttömyysturvan ehdot ovat työntekovaltion määriteltävissä eli suomalaisen yrittäjän ansiosidonnaisen työttömyysturvan piiriin päästäkseen on täytettävä meikäläisen lainsäädännön työssäoloehto ja ansiorajat. Loppukaneettinaan parlamentti vaati, että tähän asiaan palataan kahden vuoden kuluttua ja tarkastellaan uudelleen, aiheuttaako tämä ongelmia jäsenvaltioiden välillä.

Hyvät ystävät

Euroopan parlamentin talousvaliokunnasta, jonka aktiivinen varajäsen olen, on tullut jopa parlamentin tärkein valiokunta, jossa tehdään taloudellisesti merkittäviä jopa satojen miljardien eurojen mittaluokalla EU:n jäsenmaiden talouteen vaikuttavia päätöksiä. Viime viikon täysistunnossa oli energiaverodirektiivi.

Kesken käsittelyn ovat mm. asuntoluottodirektiivi, direktiivi pankkien pääomavaatimuksista ja suhtautuminen EU:n varainsiirtoveroon. Myös niihin kaikkiin olen jättänyt monia muutosesityksiä.

Dieselin veroedun säilyttäminen

Dieselin veroedun kohdalta voisi todeta parlamentin tulleen järkiinsä tai sitten – kuten ilkeimmät väittivät – Ranskan presidentinvaalien kumpikaan pääehdokas ei halunnut selitellä äänestäjille autoilijoita, kuljetusalaa ja autoteollisuutta rankaisevaa komission alkuperäistä esitystä. EU:n komissio nimittäin esitti, että useissa maissa käytössä oleva dieselin veroetu pitäisi pitkällä aikavälillä poistaa ja samalla poistuisi myös veroetuudet ammattikäyttöön tarkoitetulta dieseliltä.

Kuljetusala laski, että tämä komission esityksen toteutuminen olisi nostanut Suomessa dieselin hintaa parikymmentä prosenttia ja aiheuttaisi käyttövoimaveron poistamisesta huolimatta jopa 300 miljoonan euron lisäkustannukset. Suomalaisella pienyritysvaltaisella kuljetussektorilla ei ole yksinkertaisesti tähän varaa.

Esitin parlamentin talousvaliokunnassa ammattikäytön veroetuuden säilyttämistä, mutta se hävisi äänestyksessä. Onneksi EPP-ryhmä mietinnön tekijän johdolla otti sen pohjaksi täysistunnon muutosesitykselle ja se sai äärimmäisen tiukassa äänestyksessä parlamentin enemmistön tuen.

Suomessa on pitkät etäisyydet, ja oli tärkeä varmistaa, että ammattimaiset kuljetukset eivät merkittävästi kallistu ja ettei teollisuudelle tule suuria lisäkustannuksia. Oli myös tärkeä saada säilytetyksi dieselin veroetu ylipäätään, sillä verorasituksen nousu laskisi myös joukkoliikenteen matkustajamääriä.

Parlamentin ei-sitova päätöslauselma on suositus neuvostolle, jonka on päätettävä mahdollisista muutoksista yksimielisesti. Uskon, että tämä parlamentin selkeä näkemys antaa hyvän tuen neuvostoon mm. Suomen hallituksen edustajille toimia maamme edun mukaisesti.

Pörssivero eurooppalaisittain?

EU:ssa ajetaan nyt kovasti finanssitransaktioveroa, FT-veroa, joka laittaisi vähintään 0,1% veron arvopaperikauppoihin ja 0,01% veron johdannaiskauppaan. Tämä kuulostaa samalta kuin aikoinaan KD:n kansallisesti ajama pörssivero ja on siksi hankala kritisoitava, mutta tässä muodossaan sitä on pakko kritisoida.

FT-verosta halutaan EU:n budjettiin rahoitusta ja vastaavalla määrällä vähentää kansallisia suoria maksuja. Suomelle sopisi toki laskennallisesti, että veron tuotto menisi EU:lle, koska muuten se menee painotetusti niille maille, joissa pörssikauppaa tehdään, eli pääosin Englantiin. Silti EU:lle ei pidä mielestäni antaa lisää verotusoikeutta, koska siinä häviävät aina nettomaksajat kuten Suomi. Suomi siis häviäisi kummassakin tapauksessa, toisessa vain enemmän.

Esityksen mukaan ei saisi olla kilpailevia varainsiirtoveroja, jolloin Suomen valtio menettäisi monta sataa miljoonaa omasta budjetista asunto- ja kiinteistökauppojen varainsiirtoveron tuottoa. Ehdotin muutosta tuohon pykälään sekä lisäksi julkisten toimijoiden, eläkesäätiöiden ja hyväntekeväisyysjärjestöjen sulkemista FT-veron ulkopuolelle.

Keskiviikkona transaktioverosta äänestettiin talousvaliokunnassa ja mielestäni se meni huonompaan suuntaan sen osalta, miten asiaa käsitellään Neuvostossa. Esimerkiksi Ruotsi ja Iso-Britannia vastustavat veroa, joten ainoa mahdollisuus on, että siihen osallistuisi vain osa jäsenmaista. Tämä taas aiheuttaisi kilpailuongelmia EU:n sisälle. On hyvin todennäköistä, että tästä verosta ei päästä yksimielisyyteen ja esitys raukeaa tai sitten verosta tehdään sellainen versio, että sen tuotto on hyvin pieni.

Pankkien vakavaraisuusvaatimukset (CRD4)

Pankkikriisi paljasti, ettei pankeilla ollut riittävästi omia pääomia kattamaan tappioita. Siksi on neuvoteltu nk. kolmas Basel-sopimus, jossa on määritelty millaisia pääomia pankeilla pitää olla ja miten riskit arvostetaan tase-erissä. Vakavaraisuusvaatimukset eivät voi olla kovin erilaiset, koska pankkibisnes on kansainvälistä ja toisten maiden pankeille ei voi antaa kilpailuetua.

EU:n lainsäädäntöön tämä tietää vakavaraisuusdirektiivin ja asetuksen uudistuksia. Samalla pitäisi turvata suomalaisten säästö- ja osuuspankkien erityiskysymykset ja esimerkiksi asunto-osakejärjestelmämme asema. Jaoimme muutosesitykset talousvaliokunnan suomalaisjäsenten kesken ja jätin myös monia omia.

Euroopan jälleenrakennus- ja kehityspankki (EBRD)

Tällä hetkellä työpöydälläni talousvaliokunnassa on Euroopan jälleenrakennus- ja kehityspankin toiminta-alueen laajentaminen, jonka osalta toimin ryhmäni varjoraportoijana. Pankki perustettiin aikoinaan auttamaan Itä-Euroopan talouksia siirtymään sosialismin raunioilta markkinatalouteen. Lähinnä arabikevään seurauksena sille kaavaillaan uutta tehtävää auttaa maita Välimeren eteläpuolella siirtymään avoimeen markkinatalouteen demokratiaa ja perusoikeuksia kunnioittaen.

Jälleenrakennuspankki keskittyy yksityisen sektorin rahoittamiseen, eli rahoittaa yksityisiä yrityksiä ja niiden tarvitsemaa infrastruktuuria. Joidenkin mielestä koko se voitaisiin sulauttaa Euroopan investointipankkiin. Pitkällä aikavälillä näin saatetaan edetäkin ja päällekkäisyydet on joka tapauksessa karsittava. Nyt on kuitenkin vielä mahdollisuus hyödyntää pankin asiantuntemusta siirtymätalouksien ongelmissa. Parlamentti ilmaisi myös huolensa siitä, että alueen kehitys on epävakaista ja ääriliikkeiden vaikutusvalta on kasvanut.

Lähi-idän tilanne

Maanantaina olen lähdössä Euroopan parlamentin Israel-delegaation kanssa Jerusalemiin ja Tel Aviviin. Tapaamme muun muassa Israelin ulkoministeriön ja IDF:n johtoa, Knessetin jäseniä, akateemisia sekä muita yhteiskunnallisia vaikuttajia. Lisäksi vierailemme Israelin ja Libanonin rajalla.

Kuten hyvin tiedämme, Lähi-idän tilanne on monelta osin epävakaa. Viime vuoden arabikeväästä alkaneet levottomuudet ravisuttivat Pohjois-Afrikan ja Lähi-idän maita ennennäkemättömällä tavalla. Spekulaatiot Iranin ydinohjelmasta ovat ohjanneet Israelin sisäistä keskustelua voimakkaasti viime aikoina. Lisäksi erityisesti Syyrian kestämätön tilanne aiheuttaa jännitteitä ja pelkoa sekä maan sisällä että naapurimaissa, kuten Israelissa.

Tällä hetkellä Israelin ja palestiinalaisten paluu neuvottelupöytään näyttää valitettavan epätodennäköiseltä, eivätkä korkean tason tapaamiset ole toteutuneet. Viimeinen tapaaminen osapuolten johtajien välillä oli syyskuussa 2010, kun pääministeri Benjamin Netanjahu tapasi presidentti Mahmud Abbasin. Vähäisistä edistysaskelista huolimatta EU:n ja kansainvälisen yhteisön on tärkeää antaa tukensa rauhantunnustelijoiden toiminnalle. Kaikki ponnistelut osapuolten välisen luottamuksen rakentamiseksi ovat tärkeitä. Rauhanprosessin ja neuvotteluyhteyksien ylläpitäminen on ensiarvoisen tärkeää, jotta konkreettisia tuloksia voitaisiin saavuttaa mahdollisimman pian.

Julkiset hankinnat

Kevään ja kesän tulevista töistä haluan nostaa – erityisesti näin kuntavaalivuonna – esille julkisten hankintojen direktiivien uudistamisen. Valtion, kuntien, kuntayhtymien ja julkisten liikelaitosten hankintojahan pääasiassa säätelee meillä Suomessa hankintalaki, joka pohjautuu vuodesta 2004 voimassa olleisiin EU-direktiiveihin, jotka ovat nyt siis menossa remonttiin – ja syystäkin, sanovat monet. Nykyinen sääntely on hyvistä tarkoitusperistä huolimatta johtanut raskaaseen byrokratiaan, kilpailutuksen epäonnistumisiin ja riitojen johdosta esimerkiksi meillä Suomessa markkinaoikeuden tukkeutumiseen.

Parhaimmillaan kilpailun julkisista hankinnoista pitäisi tehostaa yhteisten verovarojen käyttöä ja avata palveluiden tarjoajille yhdenvertainen ja avoin kohtelu. Tällaisessa tilanteessa tarjouksista tulisi valita joko kokonaistaloudellisesti edullisin tai hinnaltaan halvin. Ikävä kyllä kilpailutus on monien kuntien osto-osaamisen puutteessa johtanut siihen, että vain hinta on jäänyt ainoaksi ratkaisevaksi kriteeriksi, kun kokonaistaloudellisuuden suomaa mahdollisuutta ja laatukriteereitä ei ole osattu määrittää.

Epäonnistumisista on monia surullisia esimerkkejä. Lajissaan legendoja ovat mm. useamman kunnan talviaurausten päätyminen virolaiselle urakoitsijalle, jolta löytyikin tallista peräti yksi lumiaura; samoin pesulapalvelu, jonka sairaalahygienian vaarantanutta jälkipyykkiä pestään vielä pitkään. Pahimmillaan vanhusten ja kehitysvammaisten asumispalvelut on sopimuskausittain kilpailutettu juuri kun asukas on päässyt kotiutumaan ja kiintymään omaan asuntoonsa. Vastaavia ongelmia lienee ilmennyt muuallakin, sillä uusi sääntely esittää nyt eräitä erivapauksia sosiaali- ja terveyspalveluille.

Kuntien haparoinnista kertoo myös se, että monin paikoin tarjouspyyntöjen hinta- ja määräkriteerit ovat nousseet niin korkeiksi, etteivät paikalliset tuottajat ja pk-yritykset ole niihin enää pystyneet vastaamaan. Niinpä laitoskeittiö ostaa perunansa Puolasta ja broilerit Thaimaasta eikä naapurin maanviljelijältä.

Näiltä osin uusi sääntely tarjoaa parannuksia edistämällä pk-yritysten pääsyä julkisiin hankintoihin ja joustavoittamalla sääntelyä. Samoin mahdollistetaan tarjousten vertailu mm. ympäristöön liittyvien tekijöiden pohjalta. Toiselta puolelta maapalloa rahdatun elintarvikkeen edullisuus näyttäytyy eri valossa, kun kaikki elinkaarikustannukset huomioidaan. Tähän paikallisten pienyrittäjien ahdinkoon KD puolueena kiinnitti huomiota jo edellisten kuntavaalien alla 2008, kun teimme oman kuntavaalien yrittäjyyspoliittisen ohjelman. Olimme silloin ainoana puolueena liikenteessä ja mm. Suomen Yrittäjät huomioivat tämän ladun aukaisun.

Työllisyysvaliokunnan varjoraportoijana yritän esittää direktiiviin pienyrittäjien aseman kohentamista myös suomalaista palvelusetelijärjestelmää vastaavalla tavalla. Kilpailua ja asiakkaiden valinnanvapautta voitaisiin edistää helposti, kun asiakas voi valita palveluntarjoajan ja kunta huolehtii laadunseurannasta ja maksaa palvelusta yritykselle ennalta sovitun summan. Näin pienetkin, vaikka vain yrittäjän itsensä työllistävät siivous- ja hoiva-alan yritykset, pääsisivät mukaan julkisiin hankintoihin.

Direktiiviehdotusten aikataulu on kunnianhimoinen: parlamentin ja neuvoston odotetaan tekevän työnsä vuoden loppuun mennessä, jolloin kansallinen lainsäädäntöprosessi eli meillä mm. hankintalain uudistus pitäisi olla valmiina jo puolessa välissä vuotta 2014. Aikataulun pitävyyttä sopii epäillä, sillä nykyisiä direktiivejä väännettiin lähes kahdeksan vuotta. Joka tapauksessa edessä on eräs merkittävimmistä tavallisen kansalaisen arkeen vaikuttavista sääntelykokonaisuuksista niin EU:n kuin kansallisellakin tasolla, joten mieluummin lainsäädäntöä hitaasti ja parempaa kuin hosuen huonoa!

Essayah tyytyväinen: EU-parlamentti päätyi vastustamaan dieselin veroedun asteittaista poistamista

”Neutraalin” energiaverotuksen ei pitäisi häivyttää dieselin veroetua bensiiniin nähden, Euroopan parlamentti totesi energiaverouudistusta koskevassa äänestyksessä torstaina. Komissio ehdottaa, että useissa maissa käytössä oleva dieselin veroetu pitäisi pitkällä aikavälillä poistaa.
Parlamentin ei-sitova päätöslauselma hyväksyttiin äänin 374 puolesta, 217 vastaan ja 73 tyhjää. Päätöslauselma on suositus neuvostolle, jonka on päätettävä mahdollisista muutoksista yksimielisesti.

Europarlamentaarikko Sari Essayah on tyytyväinen siihen, että hänen talousvaliokunnassa esittämänsä muutosesitys oli lopulta pohjana sille, että diesel ammattikäytössä voidaan tulevaisuudessa aina jättää erilaisen verotuskohtelun piiriin. Essayah`n muutosesitys hävisi talousvaliokunnassa, mutta oli kuitenkin pohjana mietinnön tekijän Astrid Lullingin muutosesitykselle täysistunnossa ja koko EPP-ryhmä asettui sitä tukemaan.
– Suomessa on pitkät etäisyydet, ja oli tärkeä varmistaa, että ammattimaiset kuljetukset eivät merkittävästi kallistu ja teollisuudellemme ei tule suuria lisäkustannuksia. Oli myös tärkeä saada säilytetyksi dieselin veroetu ylipäätään, toteaa Sari Essayah.

Komission näkemyksen toteutuminen nostaisi Suomessa dieselin hintaa parikymmentä prosenttia ja aiheuttaisi käyttövoimaveron poistamisesta huolimatta kuljetusyrityksille jopa 300 miljoonan euron lisäkustannukset.
– Liikenneyhteyksien näkökulmasta katsottuna Suomi on kuin saari; meille tuonti ja vienti ovat kallista eikä kaikkia kuljetuskustannuksia voi leipoa sisään tuotteiden hintoihin. Niinpä komission ehdottaman energiaverouudistuksen yhtenä tavoitteena oleva sisämarkkinoiden kilpailuneutraliteetti ei toteutuisi, vaan pitkien välimatkojen maille verohelpotusten poisto nostaisi rajusti kustannuksia ja olisi lisärangaistus sijainnista. Dieselin verorasituksen nousu laskisi myös joukkoliikenteen matkustajamääriin, eikä mitenkään edistäisi EU:n ilmasto- ja liikennepoliittisia tavoitteita, Essayah muistuttaa.

EU-parlamentti päätti parantaa EU-maiden sosiaaliturvan yhteensovittamista

Sosiaaliturvajärjestelmien yhteensovittamista koskevassa keskustelussa EPP-ryhmän varjoraportoijana toiminut Sari Essayah totesi, että työvoiman vapaa liikkuvuus ja kansalaisen oikeus hakea töitä toisesta jäsenvaltiosta on lähtökohtaisesti positiivinen asia sisämarkkinoille.
– Mutta se asettaa myös haasteita jäsenvaltioille, kun varmistetaan yhtäältä, etteivät ihmiset tipu asuin- ja työntekomaiden sosiaaliturvajärjestelmien väliin, ja toisaalta ehkäistään sosiaali- ja työttömyysturvajärjestelmien väärinkäyttöä.

Euroopan parlamentin käsittelyssä olleella asetuksella ei yhdenmukaisteta sosiaaliturvajärjestelmiä, vaan pääasiassa saatetaan ajan tasalle koordinaatiosääntöjä, jotta ne vastaisivat jäsenvaltioiden säädöksiin tehtyjä muutoksia.
Asetus selkeyttää sovellettavaa lainsäädäntöä tapauksissa, joissa henkilö työskentelee useille työnantajille eri jäsenvaltioissa. Sovellettava lainsäädäntö määräytyy pääasiallisen työskentelyn perusteella, sillä ei ole kenenkään edun mukaista, että muutetaan jatkuvasti sovellettavaa lainsäädäntöä työskentelyjaksojen vuoksi.

Essayah´n mukaan muutosasetuksen kiistanalaisin kysymys liittyy ammatinharjoittajien työttömyysturvan eksportointiin, eli siihen, että työtön yrittäjä voi saada työttömyysturvaa työntekomaasta, vaikka omassa asuinvaltiossa tällaista työttömyysturvaetuutta ei olisi olemassakaan.
– Onneksi komission alkuperäinen esitys parani neuvoston ja parlamentin käsittelyssä siten, että työttömyysturva koskee vain aitoa rajatyöntekijää, joka palaa pääsääntöisesti päivittäin tai vähintään kerran viikossa työntekovaltiosta asuinvaltioon ja on työntekomaan työmarkkinoiden käytettävissä. Samoin myös työttömyysturvan ehdot ovat työntekovaltion määriteltävissä, Essayah totesi  täysistunnossa Strasbourgissa.
Hänen mukaansa on tärkeää, että tähän asiaan palataan kahden vuoden kuluttua ja tarkastellaan uudelleen, aiheuttaako tämä ongelmia jäsenvaltioiden välillä.

Suomi on kuin saari

Kun EU koostuu sijainiltaan ja historialtaan hyvin erilaisista jäsenmaista, muilla tuntuu olevan vaikeuksia ymmärtää toisten erikoislaatuisuutta. Tämä muodostuu aiempaa suuremmaksi ongelmaksi, kun lainsäädännössä on siirrytty enenevässä määrin enemmistönpäätöksiin. Pienten jäsenmaiden erityisongelmia ei tunnisteta tai ne on helppo sivuuttaa, jolleivät niiden edustajat pidä meteliä kansallisista erityistarpeistaan.

Tällä viikolla kansallisten näkökohtien puolustaminen jälleen kulminoituu, kun suuressa salissa on äänestettävänä energiaverouudistus. Toteutuessaan se mm. yhdentäisi dieselin ja bensiinin vähimmäisverotasot. Parlamentin sorvaamassa muodossa se Suomessa nostaisi dieselin hintaa parikymmentä prosenttia ja käyttövoimaveron poistamisesta huolimatta aiheuttaisi kuljetusyrityksille pahimmillaan 300 miljoonan euron lisäkustannukset. Yksittäisen auton kustannukset kohoavat kymmeniätuhansia euroja, jolloin pienyritysvaltaisella kuljetussektorilla pelätään useamman lyövän hanskat naulaan.

Parlamentissa asiaa pääkäsitelleessä talousvaliokunnassa esitykseni sallia ammattikäytössä polttoaineen alempi verotus hävisi ja ainut parannus oli, että kielto tulee voimaan vasta 2025 eli muutama vuosi komission alkuperäistä esitystä myöhemmin. Tämä ei kuitenkaan riitä. Suomessa, samoin kuin Ruotsissa, on pitkät etäisyydet ja olemme harvaan asuttuna maana aivan toisella tavalla riippuvaisia ammattiliikenteen kuljetusyhteyksistä.

Suomessa nykyään verotonta nestekaasua halutaan direktiivissä jatkossa verottaa lämmityspolttoaineena. Esitys saattaa vaikuttaa harmittomalta; käytetäänhän kaasua meikäläisittäin yksityiskäytössä lähinnä makkaran grillaukseen. Kuitenkin myös nestekaasun veronkorotus tuntuu kansantalouteen grillauskustannuksia enemmän, sillä se vaikuttaisi erityisesti metalliteollisuuden prosessien ja kaasukäyttöisten bussien kannattavuuteen. Talousvaliokunta pyrki kumminkin mietinnössään muistuttamaan, että neste- ja maakaasu ovat vähemmän haitallisia kuin monet muut fossiiliset polttoaineet ja siksi veroetuudet olisi poistettava käytöstä vaiheittain.

Valiokunnan käsittelyn jäljiltä esitys jäi niin huonoksi, ettei jäänyt muuta vaihtoehtoa kuin äänestää sitä vastaan. Näin taitaa käydä myös istunnossa ellei muutosesityksillä saada aikaan olennaisia parannuksia.

Liikenneyhteyksien näkökulmasta katsottuna Suomi on kuin saari; meille tuonti ja vienti ovat kallista eikä kaikkia kuljetuskustannuksia voi leipoa sisään tuotteiden hintoihin. Niinpä energiaverouudistuksen yhtenä tavoitteena oleva sisämarkkinoiden kilpailuneutraliteetti ei näin toteudu, vaan pitkien välimatkojen maille verohelpotusten poisto nostaa rajusti kustannuksia ja on päinvastoin lisärangaistus sijainnista. Dieselin verorasituksen nousu vaikuttaisi varmasti kielteisesti myös joukkoliikenteen matkustajamääriin. Voi vain ihmetellä, miten tällä edistetään EU:n ilmasto- ja liikennepoliittisia tavoitteita!

Essayah esitti dieselille alempaa verotusta ammattikäytössä

Euroopan parlamentin talousvaliokunnassa äänestettiin äskettäin energiaverodirektiivistä. KD:n europarlamentaarikko Sari Essayah esitti dieselille alempaa verotusta ammattikäytössä. Esitys kuitenkin hävisi äänestyksessä.
– Esitykseni kuitenkin osaltaan auttoi toisen muutosesityksen hyväksymistä, että tuo kielto tulisi voimaan vasta 2025. Se ei riitä. Suomessa ja Ruotsissa on pitkät etäisyydet ja ammattiliikenteen polttoainekuluja ei pidä nostaa. Kenties neuvotteluissa neuvoston kanssa tuohon saadaan edelleen muutoksia, toivoo Sari Essayah.

Hän katsoi energiaveroesityksen kokonaisuuden olevan valiokunnan äänestyksen jäljiltä lopulta niin huonon, että hän äänesti sitä vastaan.

Euroopan parlamentin talousvaliokunnassa tehdään taloudellisesti merkittäviä, kymmenien, jopa satojen ja tuhansien miljardien eurojen mittaluokalla EU:n jäsenmaiden talouteen vaikuttavia päätöksiä. Siitä on tullut parlamentin merkittävin valiokunta.