Ajankohtaista

RSS

Essayah`n mepin katsaus KD:n puoluekokoukselle

Europarlamentaarikko
Sari Essayah KD/EPP

Katsaus europarlamentaarikon toimintaan
KD:n puoluekokoukselle  30.8.2013

Hyvä puoluekokousväki,

yhteenveto parlamenttitoimistani löytyy netistä puoluekokousmateriaaleista, samoin tämä katsaus.

Omat valiokuntani eli työllisyys- ja sosiaaliasioiden sekä talous- ja raha-asioiden valiokunnat ovat olleet hyvin keskeisessä roolissa kun EU:ssa on painittu talous-, pankki- ja työttömyysongelman kourissa.

Talouskriisin myötä alkanut talouspolitiikan yhteinen ohjaus sisältää osin kannatettavia toimia kuten finanssimarkkinoiden tiukempaa sääntelyä, pankkisektorin suurempaa vastuuta kriisien hoidossa ja veronkierron suitsimista. Osalla taloushallintopaketin esityksistä halutaan – aivan oikein – tehostaa voimassa olevan vakaus- ja kasvusopimuksen noudattamista. Kuitenkin annetuissa esityksissä on mukana elementtejä, jotka ovat ongelmallisia jäsenvaltioiden budjettisuvereniteetin näkökulmasta ja syventävät talousintegraatiota liittovaltiokehityksen suuntaan.

Työllisyysvaliokunnassa olemme käsitelleet mm. työvoiman vapaaseen liikkuvuuteen liittyviä esityksiä ja nuorisotyöttömyyden ongelmaa. Lähetettyjen työntekijöiden direktiivin soveltaminen kaipasi pikaisia toimia, jotta vastaanottavan jäsenmaan viranomaisilla olisi paremmat mahdollisuudet valvoa työolosuhteita, palkkoja ja sosiaalisten velvoitteiden toteutumista

Työvoiman liikkuvuuteen liittyy suomalaisen asumisperusteisen sosiaaliturvan näkökulmasta ongelmallinen yhdenvertaisen kohtelun ulottaminen myös muuhun kuin työskentelyyn perustuvaan sosiaaliturvaan. Tämä ongelma on ollut tiedossa koko Suomen EU-jäsenyyden ajan, siksi pyyhkeitä asiasta on annettava edellisille ja nykyiselle hallitukselle yhtälailla. Kansallisen toimivallan suojaaminen sosiaaliturvan ja terveydenhuollon palvelujärjestelmien osalta pitää olla EU-politiikan prioriteetteja.

Hyvät kuulijat,

Elämme kasvavien maailmankatsomuksellisten ristiriitojen maailmassa. Yksi Euroopan Unionin päätavoitteista on ihmisoikeuksien ja demokratian edistäminen sekä Euroopassa että maailmanlaajuisesti. Euroopan parlamentista on kasvanut kansainvälisesti merkittävä ihmisoikeuksien puolustaja, joka päätöslauselmillaan lisää tietoisuutta ihmisoikeusrikkomuksista ja luo poliittista painetta toimia toisin.

Omassa työssäni olen paneutunut valtuuskuntajäsenyyksieni mukaisesti paitsi Israelia ja Lähi-itää koskeviin asioihin niin myös laatimaan kiireellisiä ihmisoikeuskannanottoja ja osallistumaan erilaisiin keskusteluihin ja seminaareihin uskonnonvapauskysymyksistä. Olen vedonnut suurlähettiläisiin sekä tavannut totalitäärisissä maissa asuvia henkilöitä ja heidän läheisiään.

Uskon, että vaikka joskus vetoaminen itsevaltaisten tyrannien hallintoihin tuntuu toivottomalta, se ei kuitenkaan ole turhaa. Esimerkiksi iranilaisen pastorin Yosef Nadarkhanin kuolemantuomio peruttiin voimakkaan kansainvälisen huomion vuoksi. Me vapaissa maissa elävät emme saa ummistaa silmiämme sorrettujen hädältä.

Tilanne Euroopassakaan ei ole helppo. Antisemitismi nostaa päätään Unkarissa ja Iso-Britanniassa uskoaan puolustanut kristitty hotellinomistaja haastettiin oikeuteen. Kaiken lisäksi me kristityt nahistelemme keskenämme; joissakin maissa valtakirkko painostaa voimakkaastikin vähemmistökirkkoja. Meidän on oltava valppaina puolustamassa omantunnon- ja uskonnonvapautta myös omissa yhteiskunnissamme.

Siksi pidän erityisen tärkeänä ja merkittävänä sitä, että kesäkuussa neuvosto julkaisi uskonnonvapauden edistämistä koskevat suuntaviivat jotka ohjaavat EU:n ja jäsenvaltioiden toimintaa sekä EU:n rajojen sisällä että ulkosuhteissa. Nämä suositukset ovat tärkeä työkalu kun kohtaamme uskonnonvapauden loukkauksia ympäri maailmaa, ja olen iloinen, että EU:ssa on näin tunnustettu uskonnonvapauden strateginen tärkeys.

Hyvät kuulijat,

Seuraavista EU-vaaleista tulee todelliset linjavaalit; mihin suuntaan unionia aiotaan kehittää. Keskustelu toimivallan jaosta jäsenmaiden ja Unionin välillä sekä EU:n instituutioiden kesken on jo herännyt monissa maissa mm. Iso-Britanniassa ja Hollannissa. Näen, että suomalaiset ymmärtävät yhä enemmän vastustaa mm. yhteistä velkaa ja komission lisääntyvää budjettivaltaa ym. liittovaltiokehitystä, mutta tukea löytyy jäsenmaiden väliselle rakentavalle yhteistyölle. Toimivien sisämarkkinoiden kautta halutaan työllisyyttä ja hyvinvointia, ja toisaalta eurooppalaisten arvojen kautta kannustaa ihmisoikeuksien, demokratian ja oikeusvaltioperiaatteen toteuttamista niin Unionin sisä- kuin ulkopuolella. Jos tämä kuulostaa tutulta, niin KD -linjastahan tässä on kyse.

Toivon, että myös meillä käydään rakentava keskustelu Suomen EU-politiikan linjasta. Hyvän pohjan sille antaa hallituksen kesäinen EU-selonteko, jota eduskunnan valiokunnat käsittelevät syksyn aikana. Olen useampaan otteeseen esittänyt, ja esitän edelleen, että mielestäni mepit tulisi ottaa mukaan selontekokeskusteluun. EU-selonteon palautekeskustelu voisi olla mallina jatkossa toteutettaville toistuville EU-asioiden yhteisistunnoille meppien ja kansanedustajien kanssa.

Keskeinen kysymys EU:n suunnasta kilpistyy liittovaltiokehitykseen. Itse haluan pelottelun ja slogaaneilla mäiskimisen sijaan avata, miten se näkyy Euroopan Parlamentin työssä. Siksi pientä listaa federalistien suosikkiesityksistä, jotka putkahtelevat esiin tuon tuostakin joko erillisinä tai muiden esitysten kylkiäisinä.

1)  EU:lle ajetaan isompaa budjettia kansallisten budjettien kustannuksella. Vuoteen 2020 ulottuviin budjettikehyksiin nettomaksajamaat saivat onneksi neuvoteltua noin 1 % tason, mutta on ikävä, että sinänsä tärkeän välitarkastelun kautta korotuksille jäi takaportti. Niin kutsutut omat varat, esimerkiksi rahoitusmarkkinavero, yritetään ajaa EU:n budjetin kasvaviksi tulonlähteiksi. Täytyy ihmetellä, että monet hallituspuolueidenkin mepit ajoivat isompaa EU-budjettia vastoin Suomen hallituksen linjaa. Jokin puuttuu laskutaidossa, sillä isompi budjetti tietää aina isompaa nettomaksuosuutta Suomelle.

2)   Erilaiset esitykset sosiaaliturvan, esimerkiksi työttömyysturvan, osittaisesta siirtämisestä EU:n kontolle ajavat samaa tulonsiirtoliittovaltiota.

3)  Yhteisvastuu velasta esimerkiksi eurobondien tai velanpurkurahaston kautta on komission valmistelussa. Suomella ei ole siinä kuin hävittävää, koska lisäriski nostaisi omien lainojemme korkoja.

4)   Suomelle epäedullista yhteisvastuuta ovat myös esitykset pankkiunionin yhteisestä talletussuojarahastosta tai kriisinratkaisurahastosta. Siinäkin suomalaiset joutuisivat pankkiemme nousevien maksujen kautta eteläisemmän Euroopan ongelmien maksajiksi.

5)   Koska perussopimukset kieltävät EU:lta monta asiaa, esimerkiksi yhteisvastuun jäsenmaiden veloista, on keksitty kiertoteitä. On julkinen salaisuus, että perussopimukset aiotaan neuvotella EU-parlamenttivaalien jälkeen uusiksi. Eräs perustelu tulee olemaan että vakausmekanismit halutaan niin kutsutusti EU:n demokraattisen järjestelmän piiriin. Perussopimusuudistukset johtaa vain liittovaltiomaisten elementtien kasvuun.

6)  Sixpack ja twopack ovat avanneet tietä laajemmalle puuttumiselle jäsenmaiden budjettivaltaan, vaikka niin kutsutun eurooppalaisen ohjausjakson aikana komissio ei vielä voikaan puuttua jäsenmaan budjetin yksityiskohtiin. Tämä on usein taktiikkana: venytetään nykyisten perussopimusten tulkintaa niin pitkälle kuin voidaan, ja ylikin, ja sen jälkeen kehitystä vivutaan yhä edemmäs perussopimuksia muuttamalla.

7)  Euroaluetta voidaan nykysääntöjenkin puitteissa viedä pitemmälle kuin muuta unionia, joten siitä halutaan liittovaltiokehityksen kärki perustamalla sille oma budjetti, valtiovarainministeriö ja –ministeri.

8)   Vaalijärjestelmä halutaan pieniä jäsenmaita vähemmän suosivaksi. Esimerkiksi Suomi saa nyt 13 meppiä, kun väkilukumme oikeuttaisi mies- ja ääniperiaatteella vain kahdeksaan. On itsestään selvää, ettei suomalaisten kannata suostua muutoksiin.

9)  Esitykset komission valitsemisesta poliittisten voimasuhteiden perusteella eräänlaiseksi hallitukseksi toisi hallitus-opposition-asetelman parlamenttiinkin, mutta Suomen kannalta on parempi, että nyt voidaan neuvoston ja parlamentin kanssa neuvotella asiaperustein.

10) EU-lainsäädäntö pyrkii tunkeutumaan eri alueille, vaikkapa energiapolitiikan kautta metsien suojeluun ja hyötykäytön valvontaan, säädellen yhä enemmän komissiovetoisesti yli kansallisen lainsäädännön.

Euroopan parlamentti on liittovaltiokehityksen pesäpaikka. Esimerkiksi suomalaisista mepeistä Sdp:n, Vihreiden ja Rkp:n edustajat ja osa kokoomuslaisista on avoimesti edellä listaamieni esitysten  kannalla. Olen 83,5 prosenttisesti äänestänyt EPP-ryhmäni mukana ja yleensä näkemyserot omassa ryhmässä liittyvät mm. eurobondeihin ja yhteisvastuulliseen velkaan, joita myös monet Saksan CDU:n ja Ruotsin mepit kaihtavat.

Nykytilasta on mahdollista päästä eteenpäin liittovaltiokehityksen ja yhteisvastuullistamisen sijaan jäsenmaiden omin ponnistuksin: tarvitaan rakenteellisia uudistuksia, vastuullista talouspolitiikka ja velan vähentämistä. Samalla on uskallettava panostaa tutkimus- kehitys ja innovaatiotoimintaan ja investointeihin, joilla helpotetaan työtä julkisella sektorilla ja joilla yksityinen sektori tulee entistä kilpailukykyisemmäksi. Eurooppalainen yhteistyö ei saa olla pyrkimystä elämään toisten työn tuloksista, vaan jokaisen tulee hoitaa omat asiansa vastuullisesti.

Hyvä puolueväki,

Euroopan parlamentin syksystä on tulossa työntäyteinen. On odotettavissa, että määrällisesti mittava joukko lainsäädäntöhankkeita saadaan päätökseen, sillä lähestyvät eurovaalit luovat painetta kaikille EU-elimille saada näyttöjä aikaiseksi. Talouskasvua odotetaan jälleen kerran sisämarkkinoiden, digitaaliagendan ja tutkimus- ja innovaatiopolitiikan kautta. Myös energiamarkkinoiden integraatiota pusketaan eteenpäin, vaikka pahoin pelkään sen johtavan meillä Pohjoismaissa vain hintojen nousuun. Talouskriisiä puolestaan pyritään suitsimaan pankkiunionin, finanssimarkkinoiden sääntelyn ja veronkierron ja veropetosten ehkäisyn kautta. Tosiasia on, että monet vaikeat uudistukset tullaan lykkäämään Saksan vaalien yli, kuten pankkien kriisinhallintamekanismi pahaenteiseltä kuulostavan yhteisen kriisirahaston kera, samoin kuin Kreikan velkojen uudelleenjärjestely.

Hyvä puolueväki,

EU- vaaleihin on noin yhdeksän kuukautta aikaa. Meidän on puolueena ymmärrettävä näiden vaalien painoarvo ja tärkeys. Kyse ei ole vain meppipaikan säilyttämisestä, vaan kaikki puolueet hakevat menestystä ja formula-termein paalupaikkaa seuraaviin eduskuntavaaleihin.

PS:n Timo Soini on ilmoittanut puolueensa hakevan EU-vaaleista suurimman puolueen asemaa päästäkseen hallituskiitoon eduskuntavaaleihin. Keskustalle komissaari Rehnin mahdollinen ehdokkuus voi olla tässä tilanteessa taakka; eurobondien kehittelyn, velanpurkurahaston ja yhteisen talletussuojan keskeinen arkkitehti on kyllä parlamentin federalistisimmalle ALDE -ryhmälle hyvä keulakuva, mutta keskustan äänestäjälle voi olla hämmentävää tajuta tukevansa moista liittovaltiointoa. Paavo Väyrysen näkemyshän on, että liberaaliryhmä ALDE on väärä ryhmä Keskustalle.

Uskon, että EU-politiikassa KD:n asiallisen kriittinen, mutta yhteistyökykyinen linja pärjää vertailussa. Meidän tulee ottaa toukokuun EU-vaalit tosissaan ja saada väki liikkeelle. Eduskunta- ja kuntavaalien valossa menestyminen on mahdollista, mutta vaatii koko kentän sitoutumista ja johtavien KD -poliitikkojen mukanaoloa. Olen iloinen, että talvella esittämääni haasteeseen ehdokkuudesta useampi kansanedustaja on jo tarttunut. Jos aikoo olla vaalipiirinsä ykkönen eduskuntavaaleissa, EU-vaaleja ei ole juuri vara jättää väliin. Kuten olemme pitkin kevättä kuulleet, monista puolueista istuvia ministereitä on jo ilmoittautunut mukaan ja monet kansanedustajat kertovat vähintäänkin harkitsevansa lähtemistä.

Hyvät ystävät,

Toivon, että tässä kokouksessa käymme hyvän evästyskeskustelun EU-vaaleihin ja siihen, kuinka rakennamme siitä uskottavan alun myös menestyksekkäälle eduskuntavaalikampanjalle.

 Mepin toimintakertomus puoluekokousten välillä 2011-2013

Lentomatkustajien turvallisuutta sairauskohtaustilanteissa parannettava

Lääkäri, Oulun KD:n varavaltuutettu Juha Richter on kiinnittänyt huomiota lentomatkustajien epätasa-arvoiseen asemaan äkillisen sairauskohtauksen sattuessa. Europarlamentaarikko Sari Essayah  jättää aiheesta kysymyksen EU:n komissiolle.

– On syytä selvittää, tulisiko puoliautomaattisen ulkoisen defibrillaattorin kuulua matkustajalentokoneiden pakolliseen kalustoon myös EU:ssa. Lisäksi lentokoneiden hätälääkintäpakkausta koskevia vaatimuksia tulisi täsmentää jotta kaikki lentomatkustajat ovat tasavertaisessa asemassa äkillisen sairauskohtauksen sattuessa lentoyhtiöstä riippumatta, Essayah toteaa.

– Tällä hetkellä EU:ssa puoliautomaattinen ulkoinen defibrillaattori (AED) ei kuulu matkustajalentokoneiden pakolliseen kalustoon vaan asia on jätetty lentoyhtiöiden harkinnan varaan. Yhdysvalloissa puoliautomaattinen ulkoinen defibrillaattori on ollut pakollinen useimmissa matkustajalentokoneissa jo vuodesta 2004, Richter kertoo.

Lentäminen on yhä yleistyvä matkustusmuoto Euroopassa ja vaikka lentokoneessa sattuneet äkilliset sydänpysähdykset ovat harvinaisia, on tärkeää, että hätätilanteessa apu on heti saatavilla.

– Äkillisen sydänkuoleman yleisin mekanismi on kammiovärinä, jota voidaan yleensä hoitaa vain defibrillaattorilla. Todennäköisyys selvitä sydänpysähdyksestä laskee noin kymmenellä prosentilla joka minuutti ilman defibrillaattorin käyttöä. Puoliautomaattisen ulkoisen defibrillaattorin merkittävänä etuna on että sen käyttö ei edellytä hoitohenkilökunnan läsnäoloa, vaan esimerkiksi lentokoneen matkustamohenkilökunta voidaan kouluttaa laitteen käyttöön, Richter selittää.

Puoliautomaattinen ulkoinen defibrillaattori (AED) on laite, jolla annetaan äkillisen sydänpysähdyksen saaneen potilaan sydämelle sähköimpulssi, jotta sydän saataisiin toimimaan jälleen normaalissa rytmissä. Joka vuosi Euroopassa yli 350 000 ihmistä saa äkillisen sydänpysähdyksen ja heistä henkiin jää vain alle joka kymmenes. Mahdollisuus selvitä äkillisestä sydänpysähdyksestä moninkertaistuu, jos puoliautomaattinen ulkoinen defibrillaattori on välittömästi käytettävissä.

MM-mietteitä

Usein sanotaan yleisurheilun olevan Suomen kansan lempilapsi, ja siksi kai meitä tuhansia ”lapsenlikkoja” on tälläkin viikolla istunut TV-vastaanottimien äärellä Moskovan kisoja seuraamassa. Laji koukuttaa, sillä se tarjoaa paitsi kutkuttavia kilpailutilanteita ja taktikointia myös vertailukelpoista tilastointia vuodesta toiseen. Säännöt ja välineiden mitat ja painot ovat konservatiivisessa lajissa muuttuneet hämmästyttävän vähän sadankin vuoden perspektiivillä. Lisäksi yleisurheilu on maailman harrastetuimpia urheilumuotoja, globaalisti levinnyt ja siinä pärjätään niin savimaja- kuin yliopistotaustoilla. Lajin sisällä lajikirjo taas tarjoaa menestymisen mahdollisuutta yhtälailla pitkälle ja pätkälle samoin kuin rotevalle ja ruipelollekin.

Suomen joukkue on historiallisen pieni, eikä siltä keihäsmiehiä lukuun ottamatta mitaleja odotella. Lajiniilona jaksan silti innostua henkilökohtaisista ennätyksistä, venymisistä ja kauden parhaista, vaikkei niitäkään hetkiä ole vielä juuri ollut. Joukkueesta puuttuu lisäksi muutama kisarajan liian myöhään rikkonut. Väkisinkin pohtii, missä on vikaa.

Ei mielellään haluaisi lukeutua niiden entisten urheilijoiden joukkoon, jotka mennen tullen ja palatessa arvioivat nykyurheilijat lahjattomiksi ja/tai laiskoiksi. Lajeistakaan uskaltautuu arvioimaan lähinnä kestävyyspuolta. Kestävyysurheilu kun on yksinkertaista – ei kuitenkaan yksinkertaisten urheilua. Se ei vaadi paljon välineitä tai erikoisia suorituspaikkoja, paitsi välillä pitävää pohjaa tossun alle. Asennepuolella laji vaatii ehkä sitäkin enemmän. Toisaalta juoksuun ja kävelyyn yleensä kasvetaan sisälle ja asenne esimerkiksi kilometrejä kohtaan kasvaa matkan varrella.

Sivusta seuranneena tuntuu, että edelleen urheilijoiden perusasioiden kuntoon saattamisessa on tekemistä. Pitäisi olla jonkinlainen taloudellinen mahdollisuus urheilla ja valmentaa, saada hierontaa ja fysioterapiaa silloin kuin tarvitsee sekä päästä pikaisesti asiantuntevalle lääkärille, jos vaivoja ilmenee. Kuulostaa yksinkertaiselta, mutta moni tietää, että se ei ole sitä.

Lähimenneisyydestä Jukka Keskisalon ura on hyvä esimerkki siitä, miten hiuksen hieno ero on menestyksen ja uran loppumisen välillä; joskin mies meinaa vielä ainakin Ruotsi-otteluun naapureiden kiusaksi kuntoutua. Monta lahjakkuutta on varmasti menetetty silloin, kun vammat jatkuvat, ja sitä myöden valmennustuki pienenee, ja taloudellinen pohja murenee eikä enää mahdollista urheiluun satsaamista. Tänä kesänä kävelijä Antti Kempas ripusti tossut naulaan näistä syistä.

Nuoren urheilijan kohdalla paikallaan polkeva tuloskehitys – jos syynä eivät ole vammat – ei ole normaalia ja on henkisesti erittäin turhauttavaa. Vammakierre vaatii myös rehellistä analyysiä. Urheilijalla on vain yksi ura, ja siksi mielestäni useamman olisi uskallettava hakea uudenlaisia harjoituksia, erilaisia ärsykkeitä ja rytminvaihdosta koko touhuun. Joskus se voi vaatia valmentajan vaihdosta tai ainakin ulkopuolista silmäparia näkemään urautuminen. Näiden analyysien aika on syksyllä, nyt jännätään kisat loppuun asti!

Uudistuksia ilmassa koulutielle

Valtaosa Suomen koululaisista aloittaa lukuvuotensa tällä viikolla. Uusilla ekaluokkalaisilla tämä tarkoittaa esikoulun ja hoitopaikan päivärytmistä siirtymistä koulumaailman lainalaisuuksiin. Oppitunti seuraa toistansa, välissä vain lyhyt välitunti ja kerran päivässä hivenen pidempi ruokatunti.  Pienen lapsen koulupäivät eivät pitkään kestä, joten monen eka- ja tokaluokkalaisen päivä jatkuu iltapäiväkerhoissa vanhempien työpäivän päättymistä odotellen.

Iltapäiväkerhotoiminnalla on onnistuttu tarjoamaan mielekästä toimintaa ja torjumaan lasten yksinäisiä iltapäiviä. Nyt ajatusta on lähdetty kehittelemään eteenpäin kohti ns. joustavaa koulupäivää ja myös vanhempia ikäluokkia koskevaksi. Kokeilussa on koulun myöhempi aloittaminen, löyhempi tuntirakenne, pidempi ruokatunti  ja harrastustoiminnan nivominen osaksi koulupäivää. Näin koulupäivän kokonaispituus lähenee vanhempien työpäivän mittaa, mutta illalla jää enemmän yhteistä aikaa, kun harrastukset on pääosin harrastettu jo koulun yhteydessä.

Opetushallituksen ja kasvatusalan asiantuntijat hehkuttavat kokeilun hyötyjä: luontevampaa unirytmiä, parempaa ajankäyttöä, koti-iltojen rauhoittumista ja harrastustoiminnan ulottumista useammalle. Maallikonkaan on vaikea haittapuolia löytää, joskin harrastustoiminnan tuleminen osaksi koulua herättää kysymyksiä. Useimmiten urheiluseurojen ja harrastuskerhojen vetäjinä ovat lasten töissä käyvät vanhemmat eikä opettajiakaan voi edellyttää harrastuskerhojen ohjaajiksi ellei siitä työehtosopimuksin sovita. Mistä siis saadaan useammalle harrastuskerholle vetäjät vai onko pienemmällä koululla tyytyminen siihen, että kaikki soittavat nokkahuilua tai pelaavat jalkapalloa?

Oma jälkikasvu on nyt viidettä vuotta käynyt Brysselissä Eurooppa-koulua, jossa osa joustavan koulupäivän elementeistä on käytössä. Suurkaupungin liikenne on ruuhkaista, niinpä 8.30 alkavaan ja 15.20 loppuvaan koulupäivään voi monien kohdalla laskea vielä hyvinkin tunnin lisäpituutta. Yläasteella ja lukiossa suurin osa lopettaa vasta neljän maissa, ja keskiviikkoisin kaikkien koulu päättyy yhdeltä. Sen sijaan aamupäivisin on usein kaksoistunteja ja vastapainoksi pidempiä välitunteja sekä 45 min. ruokatunti, joka ala-asteella voi olla pidempikin.

Harrastuskerhoja on iltapäivisin vielä koulupäivän päälle runsaasti ja niistä huolehtii vanhempainyhdistys. Tähän kaikkeen on palkattu osin ulkopuoliset ohjaajat, ja kaiken kouluruuasta kyydityksiin ja harrastuksiin maksavat vanhemmat. Vanhempainyhdistyksen pyörittäminen vastaakin enemmän pienen yrityksen johtamista kuin vapaaehtoistoimintaa. Monet lapsista harrastavat vielä koulun jälkeen, koska kaikille ei löydy koulun kerhoista siltikään mieleistä tekemistä tai kaverit tai joukkue harrastavat muualla ja eri aikaan.

Joustava koulupäivä herättää kaksijakoisia tuntemuksia. Pitkä kokonaiskoulupäivä on pienelle lapselle itsessään jo melkoinen rasite eikä mielestäni kaiken ajan tarvitse olla ohjattua toimintaa. Vapaaseen leikkiin ja oleiluun on jäätävä myös aikaa. Toisaalta varmasti monella vanhemmalla on helpottunut olo, kun tietää lasten olevan hyvässä hoidossa. Hyvä silti huomioida, että kaikkia iltaharrastusmenoja ja kuljetusrumbaa joustava koulupäivä ei kumminkaan poista. Koulu on niin iso osa lapsen ja nuoren elämää, että muutoksia kannattaa tehdä huolella ja harkiten. Mukavaa lukuvuotta kaikille!

Terveisiä kesätoreilta!

Heinäkuussa tuli kierrettyä kesätapahtumia ja toreja yhdessä paikallisten KD-aktiivien kanssa.  Monenlaista keskustelua käytiin ja tukku terveisiä sote- ja kuntauudistuksesta lykättiin myös mepin matkaan.

Kesätoreilla on  paljon kausiluontoista yritystoimintaa kotileivonnaisten, käsitöiden ja matkamuistojen myyjistä jäätelö- ja kahvikojuja pyörittäviin koululaisiin. Eräs puunveistäjä puki heidän ongelman nasevaan ihmettelyyn arvonlisäveron vähäisen toiminnan matalasta 8 500 euron alarajasta. Käsityövaltaisilla aloilla, joissa materiaalikulut jäävät vähäiseksi myynnistä vähennettävää ostojen alvia ei juuri kerry. Suurin panos tuotteesta on yrittäjän omaa työtä ja arvonlisävero tuntuukin monesta käsityövaltaisen alan yrittäjästä lisäverolta työlle.

Useissa muissa EU-maissa alarajahuojennus on kymmeniätuhansia euroja, korkeimmillaan Iso-Britanniassa yli 80 000 euroa. Suomessa olisi syytä nostaa alarajaa ainakin EU-keskiarvoon noin 20 000 euroon, mikä auttaisi pienten ja aloittavien yritysten kannattavuutta ja madaltaisi itsensä työllistämisen kynnystä. Kunnat ja valtio puolestaan saisivat verotuloja taloudellisen toimeliaisuuden lisääntyessä. Tässäpä terveisiä budjettiriiheen!

Essayah ei innostu eurooppalaisesta työttömyysturvasta

Europarlamentaarikko Sari Essayah kertoi haastattelussaan Porin SuomiAreenalla 18.7.2013, että hän ei innostu EU:n komission kaavailemasta eurooppalaisesta työttömyysturvasta. EMU:n eli talous- ja rahaliiton sosiaalisesta ulottuvuudesta puhuminen on kiihtynyt sitä mukaa kun kriisi Etelä-Euroopan maissa syvenee ja ensi kevään Euroopan Parlamentin vaalit lähestyvät.

Essayahin mukaan paradoksaalista tilanteessa on, että verorahoitteinen sosiaalipolitiikka ja työttömyysturvajärjestelmät kuuluvat jäsenvaltioiden toimivaltaan, mutta silti EU:lta halutaan toimenpiteitä. Monien kriisimaiden järjestelmät ovat osoittautuneet toimimattomiksi ja mm. Euroopan sosiaalirahaston varoja vaaditaan yhä enemmän mm. nuorisotyöttömyyden hoitoon.

Pisimmälle viety esitellyistä malleista lähtee Essayahin mukaan siitä, että työntekijä maksaa kansallisen työttömyysturvajärjestelmän kautta merkittävän osan maksustaan eurooppalaiseen rahastoon, josta sitten työttömyyden kohdatessa korvattaisiin osa työttömyysturvasta.

Essayahissa malli herättää monenmoisia kysymyksiä. Palkkataso ja järjestelmien rakenne vaihtelevat maasta toiseen, samoin työttömyysturvan hallinnointi. Suomessa ammattiliitot ja työnantajat tuskin innostuvat mallista, jossa he hoitaisivat byrokratian ja valtaosa varoista välitettäisiin eurooppalaiseen rahastoon. Kuka tulevaa rahastoa hallinnoisi ja millaista sijoituspolitiikkaa siltä edellytettäisiin, Essayah kysyy.

Essayh kertoi myös vastustavansa EU:n liittovaltiokehitystä, eikä kannata eurobondeja eikä EU:n verotusoikeutta. Essayah haluaakin herättää Suomessa keskustelua EU:n tulevaisuudesta ja mihin suuntaan EU:ta tullaan kehittämään. Tämänlaista keskustelua käydään tällä hetkellä mm. Britanniassa ja Hollannissa. Ennen kaikkea tarvitaan entistä enemmän hyvää eurooppalaista yhteistyötä mm. sisämarkkinoiden kehittämisessä sekä ihmisarvojen ja ihmisoikeuksien kunnioittamisessa.

Eurooppalaiseen työttömyysturvaan?

Ennen kesätauon alkamista Euroopan Parlamentin työllisyys- ja sosiaaliasioiden valiokunta järjesti julkisen kuulemisen suunnitelmasta eurooppalaiseksi työttömyysturvajärjestelmäksi. EMU:n eli talous- ja rahaliiton sosiaalisesta ulottuvuudesta puhuminen on kiihtynyt sitä mukaa kun kriisi Etelä-Euroopan maissa syvenee ja ensi kevään Euroopan Parlamentin vaalit lähestyvät.

Paradoksaalista tilanteessa on, että verorahoitteinen sosiaalipolitiikka ja työttömyysturvajärjestelmät kuuluvat jäsenvaltioiden toimivaltaan, mutta silti EU:lta halutaan toimenpiteitä. Monien kriisimaiden järjestelmät ovat osoittautuneet toimimattomiksi ja mm. Euroopan sosiaalirahaston varoja vaaditaan yhä enemmän mm. nuorisotyöttömyyden hoitoon.

Komission suunnitelmiin tämä sopii enemmän kuin hyvin. Euroaluetta halutaan yhä syvempään taloudelliseen integraatioon, mutta ongelmana on talouden rakenteiden erilaisuus eri jäsenmaissa. Niinpä euroalueen finanssisektorille rakenteilla olevan pankkiunionin rinnalle halutaan suhdannevaihteluita tasoittavia ”automaattisia vakauttajia”. Suomeksi tämä tarkoittaa varainsiirtojärjestelmiä, joilla yli- ja alijäämämaiden suhdannevaihteluita halutaan tasata.

Työttömyysturvajärjestelmä sopii tarkoitukseen enemmän kuin hyvin kuten eräs kuultavana oleva asiantuntija totesi. Pankkiunioni jää monelle melko kaukaiseksi finanssimaailman järjestelyksi, mutta työttömyysturva koskettaa kadunmiestä. Saako sillä sitten hyväksynnän tulonsiirtounionille helpommin? 

Pisimmälle viety esitellyistä malleista lähti siitä, että työntekijä maksaa kansallisen työttömyysturvajärjestelmän kautta merkittävän osan maksustaan eurooppalaiseen rahastoon, josta sitten työttömyyden kohdatessa maksettaisiin korvausta 50 % työttömyyttä edeltävään palkkatasoon verrattuna vuoden ajan. Mikäli kansallinen järjestelmä takaa suuremman tai pidemmän ajan korvauksen, tämä tulisi kansallisesta työttömyysturvasta.

Malli herättää monenmoisia kysymyksiä. Palkkataso ja järjestelmien rakenne vaihtelevat maasta toiseen, samoin työttömyysturvan hallinnointi. Suomessa ammattiliitot ja työnantajat tuskin innostuvat mallista, jossa he hoitaisivat byrokratian ja valtaosa varoista välitettäisiin eurooppalaiseen rahastoon. Kuka tulevaa rahastoa hallinnoisi ja millaista sijoituspolitiikkaa siltä edellytettäisiin? Perussopimusten valossa EU:lla ei myöskään pitäisi olla kompetenssia palkanmuodostukseen tiiviisti kytkeytyvässä mallissa.

Moraalikadolta ei tässäkään yhteisessä rahanjaossa vältyttäisi. Asiantuntijat vakuuttelivat, että malli on tarkoitettu vain lyhyen ajan syklisten ongelmien hoitoon, ei poistamaan kilpailukykyyn ja työmarkkinoiden uudistamiseen liittyviä tarpeita. Veikkaanpa silti, että ongelmissa olevat jäsenvaltiot vain lykkäisivät vaikeita rakenteellisia uudistuksia, kun tiedossa on, että (pohjois) – eurooppalainen työntekijä maksaa.

Toivotaan, että kesätauko palauttaisi komission maanpinnalle, ja moiset viritelmät unholaan.

Liettua EU-vetovastuuseen

Suomen laskeuduttua lomakauteen Liettuan alkava EU-puheenjohtajuuskausi ei juuri aaltoliikkeitä aiheuta. Maalla on puheenjohtajuuskautensa ajoituksesta johtuen kuitenkin hyvä mahdollisuus saattaa määrällisesti mittava joukko lainsäädäntöhankkeita päätökseen, ja lähestyvät eurovaalit luovat painetta kaikille EU-elimille saada näyttöjä aikaiseksi. Erityisesti komissiossa on hätä kirkastaa kuvaa; muutoin tämän kollegion aikaansaannoksista muistetaan vain kiistanalaiset tukipaketit ja tuskailu jättimäisen nuorisotyöttömyyden kanssa.

Viime viikon Strasbourgin täysistunto kiitteli ammattitaidolla ja tuloksilla läpivietyä Irlannin puheenjohtajuutta, ja jäi toiveikkaana odottamaan ensimmäistä Baltian maan pestiä tehtävässä. Kun samalla viikolla parlamentti näytti vihreää valoa Latvian eurojäsenyydelle ensi vuoden alusta alkaen, niin eteläiset naapurimaamme paistattelivat positiivisen huomion kohteena.

Monissa puheenvuoroissa kiinnitettiin huomiota siihen, että Baltian maissa julkisen talouden alijäämiä on tavoitteiden mukaisesti supistettu, inflaatio pidetty aisoissa ja korot matalina. Vastuullinen talouspolitiikka on poikinut kasvua ja investoijien luottamusta. Tämä kaikki on tapahtunut sillä aikaa, kun Etelä-Euroopan kriisimaissa on toimenpiteiden sijasta keskitytty suuriäänisesti vastustamaan talouden rakenteiden uudistamista. Toki balttitaloudet ovat kokoluokaltaan helpommin hallittavia, mutta asenteessakin on eroa.

Liettuan puheenjohtajuuskausi keskittyy teemoiltaan uskottavaan, kasvavaan ja avoimeen EU:hun. Monen mielestä ensimmäinen ja toinen adjektiivi on talouskriisin myötä menetetty ja kolmannenkin kanssa tekee tiukkaa, kun esimerkiksi vapaakauppaneuvottelut USA:n kanssa uhkaavat kompastua alkumetreiltään vakoiluskandaaliin. Tapaus Snowdenin paljastus EU:hun kohdistuvasta vakoilusta on periaatteellisesti toki tärkeä, mutta olen kyllä ihmetellyt, mitä vakoiltavaa EU:n lainsäädäntöprosesseissa on; nehän vuotavat kompromisseja ja muutosesityksiä kaikille, joita vähääkään sattuisi kiinnostamaan.

Liettualle jää Irlannin onnistuneen kauden perintönä siirtyvät rahoituskehyksien ja maatalousuudistuksen sektorikohtaisten säädösten viimeistely ja uuteen ohjelmakauteen siirtymisen varmistaminen. Talouskasvua odotetaan jälleen kerran sisämarkkinoiden, digitaaliagendan ja tutkimus- ja innovaatiopolitiikan kautta. Myös energiamarkkinoiden integraatiota pusketaan eteenpäin, vaikka pahoin pelkään sen johtavan meillä Pohjoismaissa vain hintojen nousuun. Talouskriisiä puolestaan pyritään suitsimaan pankkiunionin, finanssimarkkinoiden sääntelyn ja veronkierron ja veropetosten ehkäisyn kautta. Tosiasia on, että monet vaikeat uudistukset tullaan lykkäämään Saksan vaalien yli, kuten pankkien kriisinhallintamekanismi pahaenteiseltä kuulostavan yhteisen kriisirahaston kera.

Liettualla ei ole omaa piiloagendaa ajettavana, ellei sellaiseksi lasketa itäisen kumppanuuden edistämistä ja yhteistyön parantamista mm. Ukrainan ja Valko-Venäjän kanssa. Siellä suunnalla ihmisoikeuskysymykset ja demokratian puutteet hiertävät edelleen.

Tuleva puolivuotta on siis vielä tehokasta työaikaa eikä Kreikan ensi tammikuussa alkavalta puheenjohtajuudelta odoteta muuta kuin nimellistä läpivientiä. Aikoinaan puheenjohtajuuskausia jaettaessa kaikkien onneksi Kreikan osalle sattui vaalikevät, sillä talouskriisissä kyntävällä maalla ei ole resursseja yhteisten asioiden selvittelyyn, kun edes omistaan selviäisivät.

Essayah: Lähetettyjen työntekijöiden tilanteeseen parannuksia

– Nyt paranevat toisesta EU-maasta toiseen lähetettävien työntekijöiden asiat, kommentoi europarlamentaarikko Sari Essayah (EPP, KD) Euroopan parlamentin työllisyys- ja sosiaalivaliokunnan tiukkaa torstaista äänestystä.

Samaan poliittiseen EPP-perheeseen kuuluva mietinnön tekijä Danuta Jazlowiecka on Essayahin mielestä tehnyt hyvää työtä, ja moni suomalaisten toivoma esitys meni mietinnön valmisteluvaiheessa läpi.

– Aiemman lähetettyjen työntekijöiden direktiivin soveltamisessa oli epäselvyyksiä, ja siksi määräyksiin tarvittiin tarkennuksia. Nyt hyväksytyn mietinnön pohjalta vastaanottavan jäsenmaan viranomaisilla on entistä paremmat mahdollisuudet valvoa työolosuhteita, palkkoja ja sosiaalisten velvoitteiden toteutumista, korostaa Essayah.

Äänestys oli tiukka.
– Kun äänestimme alihankkijoiden pitkälle ulottuvasta ketjuvastuusta, lipesivät EPP-ryhmästä vasemmistoleiriin lähinnä saksalaiset, joilla ketjuvastuu on jo olemassa. Enemmistön kannan mukaan tilaajayritys olisi vastuussa alihankkijoidensa laiminlyömistä palkka- ja muista maksuista. Toivon, että neuvoston kanssa neuvoteltaessa tilaajavastuu muotoutuu sellaiseksi, ettei se rankaise rehellisiä yrittäjiä toisten laiminlyönneistä, varoittaa Essayah.

Nyt alkavat kolmikantaneuvottelut parlamentin, neuvoston ja komission näkemysten yhteensovittamiseksi. Sosialidemokraattien kanta kolmikantaneuvottelujen aloittamiseen jäi ihmetyttämään Sari Essayah’a. 

– Sosialidemokraatit saivat kuitenkin paljon omia kantoja läpi äänestyksissä. Suomalaisten kannalta tulos oli hyvä. Miksi sosialidemokraatit kuitenkin äänestivät lopussa työntekijöiden aseman parantamista vastaan, Essayah ihmettelee. 

Suomessa muista EU-maista lähetettyjä työntekijöitä on lähinnä rakennusalalla.
– Meillä on esimerkiksi veronumerojärjestelmä näiden työntekijöiden olojen valvomiseksi. Nyt hyväksytyn mietinnön mukaan keinovalikoima paranee entisestään muun muassa ennakkotietojen saannissa, Essayah huomauttaa.

Mepit vetosivat Iranissa vangitun pastorin puolesta

Sari Essayah ja viisi muuta suomalaismeppiä on vedonnut Iranin Suomen suurlähettilääseen Iranissa vangitun pastori Saeed Abedinin puolesta. Kristityksi kääntynyt Abedini on iranilaissyntyinen ja nykyisin Yhdysvaltain kansalainen. 

Hänet vangittiin viime syyskuussa, kun hän tuli entiseen kotimaahansa orpokotiprojektin vuoksi. Hänet tuomittiin kahdeksaksi vuodeksi Evinin vankilaan ”kansallisen turvallisuuden vaarantamisesta” kristillisen uskonsa ja toimintansa vuoksi. Abedinin terveydentila on heikentynyt, häntä on vankilassa pahoinpidelty eikä hän ole saanut tarvitsemaansa lääkärin hoitoa.

Europarlamentaarikot Sari Essayah, Satu Hassi, Eija-Riitta Korhola, Sirpa Pietikäinen, Mitro Repo ja Hannu Takkula vetoavat Abedinin vapauttamisen puolesta ja vaativat hänelle välitöntä lääketieteellistä hoitoa. Mepit muistuttavat Iranin loukkaavan perustuslakiaan ja ratifioimiaan kansainvälisiä ihmisoikeussopimuksia.